Spersonalizowany magazyn Zite na iPada otrzymał upomnienie

Niedawno powstały magazyn Zite jest aplikacją na iPada, która prezentuje artykuły z serwisów internetowych w formie spersonalizowanego magazynu. Otrzymał on list od 10 wydawców, którzy żądają, by przestał łamać prawa autorskie oraz naruszać ich znaki towarowe.

Zite w swojej aplikacji na iPada bez pozwolenia umieszcza całe artykuły i zdjęcia w zmienionym układzie pozbawionym reklam. Serwis ReadWriteWeb.com informuje, że Time, The Washington Post, McClatchy, E.W. Scripps, Getty Images, National Geographic, Gannett, Dow Jones, Advanced Publications i Associated Press napisały upomnienie do magazynu Zite i żądają by zaprzestał naruszania ich praw.

Wydawcy mówią, że komercyjne ponowne wydawanie artykułów, fotografii i ilustracji na masową skalę jest łamaniem ich praw autorskich. Magazynowi Zite zarzucają też naruszanie znaku towarowego, który umieszczany jest na łamach magazynu bez pozwolenia. Zmniejsza to ilość wejść na stronę oraz przychody z reklam.

Zite daje możliwość stworzenie spersonalizowanego magazynu, o treściach sformatowanych w przyjazny dla czytelnia sposób. Wydawcy uważają jednak, że naruszane są ich prawa. Informują, że chcą wspierać nowe technologie korzystające z ich treści, ale po wcześniejszym ustaleniu warunków i udzieleniu pozwolenia.

Zite mówi, że umieszcza artykuły, które nie zabraniają tego za pomocą tagu noarchive w kodzie strony. Według magazynu oznacza to, że mogą one być dalej rozpowszechniane. Dodaje on, że na każde żądanie wydawców ich materiały będą prezentowane w wersji oryginalnej. Tak ma być obecnie i w każdym innym przypadku.

Flipboard, konkurencyjny magazyn na iPadzie, uważa oskarżenia wydawców za słuszne. Swoje treści opiera na źródłach RSS i współpracy z wydawcami. Podobne podejście doradzają swojemu konkurentowi.