Specjaliści specjalistom

Według Marcina Barzana, menedżera ds. IT w Optiroc, firma początkowo poszukiwała rozwiązań o charakterze bazy teleadresowej. "Chodziło o bazę informacji na temat przetargów i inwestycji" - mówi Marcin Barzan. Na rynku jest wiele źródeł tego typu informacji. Kierownictwu Optiroc zależało, aby jego handlowcy mieli do nich dostęp w jednym miejscu. Wkrótce okazało się, że najciekawszym i najlepszym miejscem do przechowywania i przetwarzania takich danych jest system CRM.

Kiedy w Optirocu zdecydowano, że potrzeba czegoś więcej niż tylko bazy teleadresowej, rozpoczęły się poszukiwania odpowiedniej aplikacji na rynku.

"W poszukiwaniach z pewnością kierowaliśmy się ceną oprogramowania. Dlatego zrezygnowaliśmy z gigantów" - wyjaśnia Marcin Barzan.

Optirocowi zaczęło także zależeć na czasie wdrożenia. System miał sprawdzić się podczas sezonu budowlanego 2001. Dlatego wybór padł na rozwiązanie wrocławskiej firmy Teta.

"W toku rozmów z Tetą stopniowo decydowaliśmy się na rozszerzenie podstawowych funkcji systemu. Konieczne też było przystosowanie go do konkretnych cech rynku, na którym działamy" - opowiada o przygotowaniach do wdrożenia Marcin Barzan. Teta specjalizuje się w produkcji oprogramowania dla tej części rynku, która działa w modelu B2B. Wymaga on innych rozwiązań.

"Najbardziej spektakularne wdrożenia systemów CRM dotyczą banków i telekomów. Generalnie - firm działających w modelu B2C. Stąd przy tworzeniu systemów obsługi relacji z klientami został położony nacisk na zdolność tzw. mielenia dużej liczby danych" - podkreśla Witold Kilijański, dyrektor ds. marketingu Tety.