Spam a sprawa polska

Czarne listy ISP

Paweł Krawczyk Administrator w firmie CETI s.c.

Czy spam jest problemem dla dostawców usług internetowych (ISP)? Do niedawna większość dostawców usług internetowych miała niezbyt zdecydowane stanowisko, jeśli chodzi o spam. Sprawa ma w przypadku ISP dwie płaszczyzny - nasi klienci dostają spam z zewnątrz, ale bywa także, że go wysyłają. Szczególnie ten ostatni przypadek jest uciążliwy, bo ISP musi wybierać pomiędzy podjęciem jakichś działań przeciwko spamerowi (który przecież płaci za konto itp.) a zyskaniem w środowisku opinii ISP przyjaznego spamowi.

Nie trzeba dodawać, że nie jest to opinia zbyt pochlebna, co przekłada się bezpośrednio na pogorszenie jakości usług takiej firmy. Inni usługodawcy internetowi odrzucają pocztę z jej serwerów, trafia ona na czarne listy itp.

Interesującym przypadkiem jest tutaj MAPS (Mail Abuse Prevention System), który prowadzi publicznie dostępną bazę adresów serwerów, znanych z wysyłania dużej ilości spamu. Korzystanie z bazy jest dobrowolne i na jej podstawie pocztę z tych serwerów odrzucają takie firmy, jak AOL czy Hotmail. Umieszczenie adresu serwera danej firmy w MAPS jest dla niej sygnałem, że spam nie jest powszechnie tolerowany - do tego stopnia, że kilka takich firm wytoczyło MAPS procesy.

Wysyłanie spamu ma wreszcie dla ISP wymiar czysto ekonomiczny. W większym lub mniejszym stopniu wiąże się to zawsze z kradzieżą zasobów. Jednorazowo wysyłana porcja spamu to kilka milionów listów - liczba zauważalna zarówno na wykresach obciążenia łączy, jak i obciążenia serwerów.

Jakie firma stosuje metody walki ze spamem? Korzystamy z MAPS oraz prowadzonej we własnym zakresie czarnej listy polskich spamerów. Lista ta jest tworzona wspólnie przez kilka polskich firm, co umożliwia zablokowanie spamera na wszystkich używających jej serwerach od razu po zauważeniu (wysyłanie spamu jest dość czasochłonne).

Nasza lista ma tę zaletę, że obejmuje także polskich spamerów i to nie tylko wg adresów IP serwerów, ale wg poszczególnych adresów e-mail (nie chcemy odrzucać poczty z całej domeny po to, by zablokować jedno konto, z którego przychodzi spam). To wszystko dotyczy spamu otrzymywanego przez naszych klientów. Warto dodać, że blokujemy spam wyłącznie klientom, którzy sobie tego życzą.