Spam a sprawa polska

Skoro spam jest najczęściej reklamą, to podstawowym aktem prawnym, od którego należy rozpocząć poszukiwania, jest ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1992 r. i zawarte w niej przepisy regulujące dozwoloną reklamę i określające przypadki reklamy nieuczciwej.

Jednym z nich jest wymieniona w art. 16 ust. 1 pkt 5 tzw. reklama uciążliwa. Tym mianem określa się reklamę, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji. Ustawa w żaden sposób nie wskazuje, jakie to techniczne środki przekazu informacji nie mogą być nadużywane, stąd też nie ma przeszkód, aby za taki uznać pocztę elektroniczną. Istotną ingerencją w sferę prywatności w przypadku spamu będzie przede wszystkim wielokrotne przesyłanie listów zawierających takie same treści reklamowe, takich, które ze względu na swój rozmiar oznaczać będą dla adresata zauważalny koszt ich odbioru czy zawierających treści mogące naruszyć na przykład czyjeś poczucie przyzwoitości. Ograniczeniem stosowania przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest to, że z powództwem mogą wystąpić jedynie przedsiębiorcy, których interes został zagrożony, organizacje konsumenckie i przedsiębiorców oraz Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Powołane przepisy stanowią więc rozwiązanie raczej dla usługodawców internetowych, którzy padli ofiarą zmasowanej "akcji reklamowej", niż dla indywidualnych użytkowników.

Bliższe ochronie interesów tych ostatnich są przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów i odpowiedzialności za produkt niebezpieczny. Wśród przepisów regulujących zawieranie umów na odległość znalazł się art. 6 ust. 3, zgodnie z którym posłużenie się między innymi pocztą elektroniczną w celu złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta. Wydaje się jednak, że jego celem nie jest walka ze spamem, a raczej ograniczenie dopuszczalnej treści niechcianych listów elektronicznych, zmierzające do usunięcia ewentualnych nieporozumień co do faktu zawarcia umowy.