Słoń w skrzynce pocztowej

Jak w każdym środowisku, tak i w internecie panują pewne zasady dobrego zachowania, które choć nie muszą, to dobrze, gdy są przestrzegane. Dla lepszego samopoczucia członków internetowej społeczności. The Creative Group przeprowadziła badania nad zachowaniami użytkowników elektronicznej poczty, które drażnią najbardziej.

Wiemy wszyscy, że należy pisać na temat i zwięźle. Oczywiście nie należy używać słów obraźliwych czy - co gorsza - wulgaryzmów, cytować można tylko konieczne fragmenty listów, a tytuły powinny podpowiadać treść wiadomości.

Badanie The Creative Group z września br. podpowiada, jakie zachowania drażnią użytkowników poczty najbardziej, a tym samym uprzykrzają korzystanie z poczty. Według 250 przepytanych specjalistów od reklamy i marketingu z najwyższych szczebli, największym wykroczeniem jest przesyłanie dużych plików bez uprzedzenia i zgody adresata. Ta praktyka drażni 29% respondentów.

Równie źle widzianym zachowaniem jest odpowiadanie na listy bez uprzedniego skasowania zbędnych fragmentów wiadomości. Ciągnący się często łańcuch korespondencji drażni co trzeciego internautę.

Wodolejstwo nigdy nie było w dobrym tonie i w dobrym tonie nie jest również w internecie. Przydługie wiadomości są źle widziane przez 16% badanych.

Większym przyzwoleniem cieszą się już literówki i błędy ortograficzne, choć i one znalazły się na czarnej liście, podobnie jak konieczność odszukiwania właściwej wiadomości w treści listu.

KIlka zasad Netykiety dotyczących poczty elektronicznej

Zawsze pisz na temat i możliwie zwięźle.

Cytuj tylko potrzebne fragmenty, a resztę wycinaj. Nigdy nie cytuj sygnaturek.

Nie wysyłaj nikomu komercyjnych ogłoszeń ani reklam.

Nie wysyłaj załączników do poczty, jeśli Cię o to nie poproszono.

Sygnaturka, czyli podpis, powinna mieć co najwyżej cztery linie tekstu.

Tytuły pisanych wiadomości powinny być jasne i czytelne.

Staraj się nie wysyłać listów formatowanych w HTML-u, jeśli nie jest to konieczne.

Ustaw w swoim programie pocztowym opcję zawijania linii tekstu, najlepiej na długość 70 znaków.

Jeśli zadajesz komuś pytanie, sformułuj je precyzyjnie.

Nie przeklinaj.

Staraj się nie pisać wielkimi literami - w Internecie oznacza to, że krzyczysz. Nie nadużywaj także wykrzykników.

Jeśli chcesz zwrócić komuś uwagę, zrób to w pierwszej kolejności na adres prywatny.