Siła lobbingu

Hiszpański rząd zrezygnował w lutym 2007 roku z wprowadzenia zakazu reklamy napojówalkoholowych, który miał na celu ograniczenie spożycia alkoholu przez młodzież.

Hiszpański rząd zrezygnował w lutym 2007 roku z wprowadzenia zakazu reklamy napojówalkoholowych, który miał na celu ograniczenie spożycia alkoholu przez młodzież.

U źródeł nowej ustawy leżały rezultaty badań przeprowadzonych przez hiszpańskie Ministerstwo Zdrowia, z których wynika, że 66% młodych Hiszpanów pomiędzy 14 i 18 rokiem życia pije alkohol w weekendy, a dwie trzecie z nich regularnie się upija przynajmniej raz w miesiącu.

Przygotowane przez Hiszpańskie Ministerstwo Zdrowia prawo miało zakazać reklamy napojów alkoholowych zawierających ponad 1,2% alkoholu w mediach kierowanych do niepełnoletnich, publikacjach sportowych i na okładkach wszelkich magazynów.

Propozycja wywołała gwałtowny sprzeciw sektora winiarskiego, którego wartość szacowana jest na 5 mld euro, i zaowocowała masowym wysypem publikacji prasowych o zdrowotnych zaletach picia wina. Kampanię przeciw zakazowi reklamy wsparły również stowarzyszenia rolnicze i, co naturalne, branża reklamowa.

Winiarze powoływali się na negatywne efekty wprowadzenia zakazu palenia w miejscach publicznych i zakazu reklamy papierosów wprowadzonego w styczniu 2006 r., co zaowocowało spadkiem sprzedaży papierosów w pierwszych miesiącach 2006 r. o niemal 5%.

Minister Zdrowia Królestwa Hiszpanii, Elena Selgado, zmuszona przez Związek Hiszpańskich Producentów Wina do wycofania propozycji, wyraziła głęboką frustrację z tego powodu, ale potwierdziła, że wycofuje propozycję na czas nieokreślony. •