Showroom, czyli f-commerce, który naprawdę sprzedaje

Showroom jest platformą sprzedaży dla niezależnych projektantów mody, która z powodzeniem wykorzystuje Facebooka nie tylko do promocji, ale też do aktywnego sprzedawania. O tym, co różni Showroom od innych sklepów na Facebooka i czemu akurat moda się wybiła opowiada Michał Juda, jeden z założycieli shwrm.pl

Showroom, czyli f-commerce, który naprawdę sprzedaje
Showroom jest platformą sprzedaży, która umożliwia niezależnym projektantom ubrań zaprezentowanie swoich produktów. Sklep można stworzyć w ramach własnej strony internetowej, profilu na Facebooku i wspólnej platformy dla wszystkich marek na portalu shwrm.pl.

Showroom jest jedną z niewielu platform, które skutecznie zarabiają na Facebooku. Z platformy korzysta już kilkaset marek, a stronę shwrm.pl polubiło ponad 12 tys. użytkowników.

Rozmowa z Michałem Judą, jednym z założycieli shwrm.pl

Czemu showroom koncentruje się akurat na modzie? Czy planują Państwo wyjście w inny segment, na przykład dodatki do domu lub designerskie meble, czy też będzie to wymagało powołania osobnej platformy (nawet opartej na tej samej technologii)?

Showroom rozwinął się zupełnie organicznie - początkowo stworzyliśmy dla znajomej marki modowej aplikację do sprzedaży na Facebooku i z racji dużego zainteresowania innych projektantów zaczęlismy rozwijać ten koncept. Tak powstała cała platforma ecommerce'owa oraz multibrand shwrm.pl. W showroomie można obecnie kupić m.in. wyposażenie wnętrz, czy plakaty polskich ilustratorów, lecz zdecydowana większość oferowanych produktów to rzeczywiście moda. Póki co nie planujemy powoływania osobnych platform, w modowej niszy czujemy się bardzo dobrze.

Czego wcześniej brakowało w f-commerce co jest w Showroomie? Czemu dotychczasowe rozwiązania sprzedażowe na Facebooku i innych portalach społecznościowych się nie sprawdzały?

Nasza aplikacja przypadła do gustu niezależnym markom modowym i projektantom przede wszystkim dlatego, że jest stworzona z myślą o tej branży. Niektórzy nasi klienci próbowali wcześniej korzystać z gotowych sklepów facebookowych, ale ich estetyka nie współgrała z oferowanymi przez nich produktami.

My stawiamy na minimalizm, w shpwroomowej aplikacji najważniejsze są zdjęcia produktów, pozostałe elementy schodzą na dalszy plan. Dotychczasowe rozwiązania były zbyt standardowe, oferowano je zarówno markom modowym jak i sklepom z elektroniką. W przypadku naszej aplikacji istotne jest również pełne wykorzystanie platformy Facebooka: mamy zaawansowaną integrację OpenGraphu (guziki WOW!), używając naszej platformy można również skorzystać z gotowych narzędzi promocyjnych takich jak na przyład interaktywne galerie produktów gotowe do opublikowania na tablicy.

Czy istnieją jakieś możliwe do zmierzenia i opisania różnice między zachowaniami zakupowymi na Facebooku, a w sklepie internetowym na osobnej stronie, bez integracji społecznościowej? Czy są odbiorcy bardziej zainteresowani kupowaniem na Facebooku lub dobra, które można skuteczniej tam sprzedać (na przykład luksusowe)?

Staramy się śledzić i porównywać zachowania użytkowników showroomu w poszczególnych oferowanych przez nas kanałach sprzedaży. Szczegóły tych analiz zaprezentujemy podczas konferencji eCommerce Standard 2012. Naszym zdaniem Facebook jest świetnym narzędziem sprzedażowym, ale nie dla wszystkich. Ciężko sobie wyobrazić, żeby wielkie korporacje które posiadają bardzo duży asortyment mogły lepiej sprzedawać na Facebooku, niż w dedykowanych sklepach internetowych. W przypadku niezależnych marek modowych sytuacja jest zupełnie inna - ich fani bardzo się z nimi identyfikują, projektanci prowadzą szczerą, dwustronną komunikację. Dzięki temu mogą wplatać w nią komunikaty sprzedażowe, które nie są nachalne i po prostu działają.

Czy inne serwisy społecznościowe jak np. Google+, czy Pinterest mają potencjał sprzedażowy? Czy ma taki potencjał NK.pl?

Przyznam, że ze względu na nasze plany ekspansji na zagraniczne rynki nie interesowaliśmy się potencjałem sprzedażowym NK.PL. Jeśli chodzi o pozostałe wymienione serwisy społecznościowe, obecnie korzystamy z Pinteresta i widzimy, że szczególnie na rynku amerykańskim ma on bardzo duży potencjał sprzedażowy. Co ciekawe aby działać na Pintereście nie trzeba budować oddzielnej aplikacji - linki z serwisu przekierowują bezpośrednio na naszą stronę internetową.

Czy planują Państwo stworzenie płatnej wersji premium swojej platformy? O jakie funkcje zamierzają Państwo rozszerzyć swoją platformę w najbliższej przyszłości?

Nie mamy takich planów, od początku naszą zasadą były jasne reguły - brak opłat za korzystanie z platformy i pobieranie prowizji tylko od faktycznie sprzedanych produktów. Dzięki temu nowi projektanci nie odczuwają żadnej bariery wejścia do showroomu. Nie chcemy tego zmieniać.

Jak popularny jest agregator showroomu w porównaniu do pojedynczych sklepów? Czy ludzie są zainteresowani innymi ofertami czy raczej poruszają się w obrębie znanej sobie marki, którą poznali na przykład poprzez fanpage?

Staramy się, by multibrand shwrm.pl był miejscem, gdzie ludzie zafascynowani niezależną modą odkrywają nowe, interesujące marki. Pozostałe kanały sprzedaży (aplikacja na FB oraz sklep możliwy do podpięcia pod stronę WWW) przeznaczone są raczej dla osób, które znają już daną markę, są jej fanami na Facebooku. Zauważamy natomiast, że nasi użytkownicy często zostają fanami marek, które poznali w naszym multibrandzie i poźniej kontynuują zakupy już na Facebooku.