SMG/KRC kontra OBOP
- Dariusz Sokołowski,
- 01.12.2000
OBOP w przypadku badania Interbus formułuje interesujące pytania i niewątpliwie głębiej wnika w naturę internauty. Bada dostęp do Internetu w całej populacji, przy czym decydującym argumentem jest świadomość posiadania takiej możliwości. Następne pytanie jest rozwinięciem tematu: kto z posiadających dostęp jest internautą aktywnym. Odpowiedzi na tak sformułowane pytania pozwalają ustalić dokładny obraz internautów deklarujących dostęp do Sieci oraz internautów aktywnych. "Dzięki zastosowaniu kategorii: Inne w większości pytań mamy możliwość monitorowania zmian, jakie dokonują się w zachowaniach użytkowników Internetu, i uwzględniania ich w kolejnych edycjach tego badania" - mówi Beata Durka z TNS OBOP. - "Również opierając się na tych informacjach rozbudowujemy i zmieniamy listę portali, o które pytamy w tym badaniu". Odpowiedzi na otwarte pytanie o portale w tym przypadku wydają się bardziej wiarygodne niż zamknięta lista 50. witryn, proponowana przez SMG/KRC. Nie ma jednak "róży bez kolców". Witryny badane przez OBOP muszą odpowiadać jego definicji portalu, a to automatycznie eliminuje wiele wartościowych serwisów, cieszących się dużą popularnością.
Net Track kontra Interbus
** Portal - Portal internetowy tworzy i udostępnia nieodpłatnie wszystkim użytkownikom różnorodne zasoby (treści). Oferuje pakiet serwisów tematycznych i multimedialnych codziennie aktualizowanych. Bardzo często znajduje się w nim katalog stron internetowych i wyszukiwarka internetowa. Najczęściej jest to miejsce w Internecie, od którego rozpoczyna się poszukiwanie różnorodnych informacji.
* Użytkownik Internetu, internauta (Internet user) - Osoba korzystająca z co najmniej jednej usługi online (WEB, FTP, czat, forum, poczta elektroniczna, audio, wideo itp.), za pośrednictwem dowolnego IAP bądź ISP, w określonym czasie, z dowolnej lokalizacji bądź terminalu.
* Pojedynczy odwiedzający (unique visitors) - Osoby korzystające w określonym czasie (wg zachodnich standardów przez miesiąc - przyp. autora) z danej witryny.
* Definicje podajemy za dokumentem "Zasady dotyczące pomiaru widowni mediów online" wydanego pod patronatem IAB Polska nakładem SMG/KRC Poland Media. Słownik terminów został opracowany przez FAST Europe.
** Definicja TNS OBOP
Twórcy zarówno badania Interbus, jak i Net Track mają ambicję rozwijać je i modyfikować wraz z rozwojem Internetu. Konkurują między sobą, ale trudno sobie wyobrazić, by któreś z nich zdecydowanie tę rywalizację wygrywało. Istnienie tylko jednej analizy nie pozwoli na konfrontowanie wyników, które w przypadku Internetu mogą się znaczne różnić. Jedno i drugie ma mocne i słabe strony.
Na razie jest zbyt wcześnie, by któreś z nich uznać za przewodnie, a metodę - za słuszną. Dopiero pierwsze badania panelowe (intermetryczne), prowadzone techniką online, przedstawią bardziej dokładne dane i pozwolą zweryfikować niektóre wyniki analiz Net Track i Interbus. Lecz na to trzeba zaczekać. ?