SMB: Polski rynek e-commerce wart 11 mld zł

Wartość polskiego rynku e-commerce w 2008 r. wzrosła o 36 procent i wynosi ponad 11 miliardów złotych - podała Grupa robocza e-commerce Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego. Autorzy przewidują, że 2009 rok będzie charakteryzował się wolniejszym wzrostem, ale jednocześnie ustabilizuje sektor e-commerce w Polsce. Jak wynika z raportu, handel elektroniczny ma bardzo duży wpływ na zakupy realizowane poza siecią - ponad 90 proc. internautów szuka w sieci informacji o produktach by potem kupić je w tradycyjnym sklepie.

Raport powstał w SMB po raz pierwszy. - "Raport jest próbą podsumowania gdzie obecnie znajduje się nasza branża" - mówi Adam Kwaśniewski, szef grupy e-commerce.

Wartość rynku

Na podstawie deklaracji firm e-commerce w Polsce ustalono, że wartość rynku wynosi obecnie 11 miliardów złotych i zwiększyła się w porównaniu do ubiegłego roku o 36 procent.

Spowalnianie dynamiki wzrostu sektora jest naturalnym trendem zarówno wynikającym z sytuacji gospodarczej jak i coraz bardziej nasycającego się rynku. Grupa e-commerce SMB szacuje, że w 2009 wartość rynku powiększy się o 20%. Wraz ze spowolnieniem wzrostu będziemy obserwowali stabilizację rynku - podaje SMB.

Turystyka

Po raz pierwszy w historii polskiego e-commerce podjęto próbę oszacowania rynku usług turystycznych sprzedawanych przez sieć. Grupa e-commerce SMB szacuje jego wartość na 800 milionów złotych.

Zakupy poza siecią

Handel elektroniczny ma bardzo duży wpływ na zakupy realizowane poza siecią. Wartość produktów kupionych pod wpływem internetu ale poza nim wynosiła w 2008 około 17 mld zł (w 2007 ok. 9 mld zł, wzrost o 89%). Doświadczenia rynków bardziej rozwiniętych wskazują, że trend poszukiwania w sieci informacji o produktach, które konsumenci kupią później w sklepie będzie coraz silniejszy. Wynika to z tego, że dynamika wzrostu handlu tradycyjnego jest większa niż handlu w internecie.

Szacowanie 2009 roku

Autorzy badania uważają, że rynek e-commerce w 2009 roku przekroczy 13,2 mld zł (wzrost o 20% rok do roku), wliczając usługi turystyczne osiągnie około 14,5 mld zł. Bez stymulacji handlu transgranicznego (komentowane w prasie ograniczenia w zamawianiu towarów z Polski nawet w krajach Unii Europejskiej) oraz przy niskiej wartości złotówki nie należy się spodziewać znaczącego wzmacniania zakupów za granicą.

Wzmocni się efekt wykorzystania internetu do wyszukania najkorzystniejszej oferty, nawet jeśli zakup nastąpi poza siecią. Wartość zakupów dokonywanych poza internetem a pod jego wpływem może osiągnąć nawet 25 mld zł. Najważniejszymi zaś wyzwaniami dla przedsiębiorców są dopasowanie strategii swojego biznesu do wolniejszego wzrostu (co może spowodować silniejszą konkurencję w sektorze), oraz, w przypadku firm obecnych również poza internetem - próby zwiększania "efektu offline".