SEMPO: zmieni się struktura wydatków na promocję stron w wyszukiwarkach

Search Engine Marketing Professional Organization (SEMPO) opublikowała raport o strukturze wydatków na marketing w wyszukiwarkach (badania te objęły jedynie terytorium Ameryki Północnej). W roku 2008 najwięcej pieniędzy przeznaczonych zostało na linki sponsorowane, następnie na usługi mające na celu lepsze pozycjonowanie stron. Specjaliści są jednak zdania, że sytuacja ta ulegnie zmianie.

Jak wynika z danych przedstawionych przez SEMPO, w 2008 roku na marketing związany z wyszukiwarkami przeznaczono 13,5 miliarda dolarów. 88 procent tej kwoty stanowiły wydatki na linki sponsorowane. Jedynie 11% udziału w rynku miały usługi mające na celu optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek (SEO). Warto zaznaczyć, że badania objęły jedynie terytorium Ameryki Północnej.

David Hallerman, analityk z firmy eMarketer, twierdzi że struktura wydatków na promocje stron internetowych w sieci zmieni się w najbliższym czasie, jest tego kilka powodów. "Użytkownicy internetu dużo bardziej od linków sponsorowanych wolą te wyniki wyszukiwania, które pojawiają się wysoko dzięki dobremu pozycjonowaniu. Co więcej, z badań wynika również, że w linki do dobrze spozycjonowanych witryn klikają oni dużo częściej niż w opłacone linki do stron."

SEMPO: zmieni się struktura wydatków na promocję stron w wyszukiwarkach

Wydatki na marketing związany z wyszukiwarkami (źródło: sempo.org)

Zdaniem Hallermana pozycjonowanie stron internetowych ma również kilka innych zalet. Po pierwsze takie działanie pozwala na oszczędne gospodarowanie budżetem marketingowym. Ponadto, skutki tego typu kampanii są rozłożone w czasie - witryna nie znika automatycznie z pierwszej strony wyników wyszukiwania nawet po zakończeniu kampanii reklamowej.

Ponadto, specjaliści z SEMPO prognozują również wzrost ogólnych wydatków na reklamy w wyszukiwarkach. Zdaniem analityków w 2009 roku wyniosą one około 14,7 miliarda dolarów (wzrost o 8,8% w stasunku do roku poprzedniego). Dla porównania, w Polsce rynek ten wart był w 2008 roku (według raportu sporządzonego przez IAB Polska i PricewaterhouseCoopers) około 270 milionów złotych.

Pełna wersja raportu przygotowanego przez SEMPO znajduje sie na stronie: (plik w formacie PDF).