Rynek wyszukiwarek internetowych mocno w górę

Wartość całego rynku internetowych mechanizmów wyszukiwawczych wyniesie w przyszłym roku ok. 4 mld USD, co oznaczać będzie prawie 40% wzrost wartości w porównaniu z rokiem obecnym - szacuje stowarzyszenie SEMPO.

W rozumieniu SEMPO na wielkość rynku wyszukiwarek składa się zarówno wartość przychodów z płatnych odnośników, ceny optymalizacji mechanizmów, opłaty pobierane przez agencje marketingowe za umieszczenie i zarządzanie sponsorowanymi linkami.

Jak wskazuje stowarzyszenie, w przyszłym roku firmy na płatne odnośniki wydadzą ok. 3 mld USD. Agencje zapewniające umieszczanie i zarządzanie sponsorowanymi wynikami wyszukiwania otrzymają ok. 380 mln USD. Z kolei jedynie 30 mln zostanie przeznaczone na licencje mechanizmów wyszukiwania. Ok. 618 mln USD pochłonie zarządzanie promocją w wyszukiwarkach.

Na optymalizację wyników wyszukiwania firmy wydadzą ok. 492 mln USD, a na technologie związane z wyszukiwaniem - 72 mln USD.

Jak będą przedstawiać się budżety reklamowe? Z badań SEMPO wynika, że 59% firm zwiększy wydatki na płatne odnośniki kosztem budżetów na marketing poprzez pocztę elektroniczną, reklamę w katalogach tematycznych czy na stronach internetowych. Co więcej, część pieniędzy, która przeznaczana do tej pory była na reklamę w druku, zostanie przekierowana na promocję w wynikach wyszukiwania.