Rynek płatności nawet nie na półmetku - rozmowa z Marcinem Jabłońskim (Platnosci.pl)

PayU, właściciel największego (najprawdopodobniej) systemu płatności online, w 2009 r. obsłużył transakcje o łącznej wartości ponad 1 mld zł. W tym roku planowane jest podwojenie tego wyniku. O rynku płatności internetowych rozmawiam z Marcinem Jabłońskim - CEO spółki PayU S.A., operatora systemu Platnosci.

Rynek płatności nawet nie na półmetku - rozmowa z Marcinem Jabłońskim (Platnosci.pl)
"Firma PayU obsługuje obecnie około 5 tys. klientów - właścicieli sklepów i serwisów internetowych, do tego grona możemy zaliczyć również użytkowników platformy Allegro.pl. (...) Niektórzy przedstawiciele branży szacują, że transakcje dokonane przez osoby fizyczne stanowiły więcej niż połowę ubiegłorocznego obrotu PayU - spółka nie chciała się do tego odnieść." Fragment ten pochodzi z raportu Internet 2k10. Co prawda w raporcie brakuje danych finansowych dla wszystkich graczy działających na rynku płatności internetowych, mimo to szacujemy, że PayU jest liderem tej branży pod względem przychodów. - "Internetowi agenci rozliczeniowi zarabiają na prowizji liczonej od wartości każdej transakcji, zazwyczaj jest to 2-3% od przekazywanej kwoty. (...) Prosta arytmetyka pozwala zatem oszacować ubiegłoroczne przychody PayU na 20-30 mln zł." - podaje raport.

Poniżej rozmowa z Marcinem Jabłońskim, CEO PayU, a w niej: o tym, że rynek płatności nie jest jeszcze na półmetku swoich możliwości, o tym które sklepy korzystające z płatności mogą liczyć na większe upusty oraz generalnie o tym, czym się PayU zajmuje.

Połowa sklepów nie korzysta z płatności - rozmowa z Marcinem Jabłońskim (Platnosci.pl)

Artur Małek: Czy można powiedzieć, że jesteście agregatorem internetowych przelewów bankowych? Proszę wyjaśnić trochę na czym polega model waszej działalności i dlaczego przedsiębiorca nie powinien się kontaktować z każdym z banków oddzielnie?

Marcin Jabłoński: Nie tyle samych przelewów, co różnych instrumentów płatniczych. Nasz serwis to system płatności, dzięki któremu właściciele sklepów oraz serwisów internetowych otrzymują w jednym pakiecie gotowe rozwiązania, agregujące po kilkanaście wygodnych instrumentów płatniczych w jedną całość. Przedsiębiorca podpisuje jedną umowę - z nami. W jej ramach otrzymuje do wykorzystania szeroki wachlarz metod płatności: e-przelewy, płatność kartą czy aktywację usługi lub uzyskanie dostępu do treści poprzez usługę typu Premium SMS. Takie rozwiązanie upraszcza logistykę funkcjonowania sklepu czy serwisu internetowego w oparciu o system. Poza tym posiadanie wygodnego systemu płatności jest oczekiwane ze strony Klientów.

Jak działa system płatności online łatwo wytłumaczyć na podstawie dwóch najpopularniejszych w Internecie metod płatności: szybkiego e-przelewu i płatności kartą:

szybki e-przelew: po kupnie towaru Klient loguje się do konta swego e-banku. Tam otrzymuje do akceptacji wygenerowany automatycznie formularz przelewowy. Nie musi niczego wpisywać - nie ma więc możliwości, aby popełnił jakikolwiek błąd w e-przelewie. Po akceptacji transakcji Merchant (sklep, serwis ) otrzymuje informację o jej przeprowadzeniu w czasie online i może uruchamiać procedurę zamówieniową. Nadawany przez system unikatowy numer każdej płatności pozwala na szybkie łączenie środków wpływających na konto z określonym e-przelewem. To rozwiązanie ułatwia Klientowi zapłatę za towar oraz znacznie skraca i upraszcza procedurę przyjęcia środków i wysyłki towaru ze strony sklepu czy serwisu.

karta płatnicza: sprawdza się zwłaszcza w dwóch przypadkach: towarów droższych, wymagających skredytowania oraz kupna przez osoby z zagranicy, które nie posiadają konta w którymś z polskich banków internetowych. Procedura transakcyjna jest podobna jak w przypadku szybkiego ePrzelewu z tą różnicą, iż zatwierdzenie transakcji następuje na stronie centrum autoryzacyjnego.

Należy podkreślić, że na obecnym etapie rozwoju systemów płatniczych, serwisy takie jak Platności nie ograniczają swojej roli jedynie do agregowania instrumentów płatniczych, a integrują coraz więcej funkcjonalności do sprawnego prowadzenia biznesu.

Jakie warunki z punktu widzenia polskiego prawa trzeba spełnić, żeby zostać operatorem płatności internetowych?

Aby móc świadczyć usługi płatności internetowych należy spełnić szereg warunków formalnych: kapitałowe, technologiczne, licencyjne, prawne. Pożądaną sytuacją jest uzyskanie przez właściciela systemu licencji Agenta Rozliczeniowego, nadawanej przez Narodowy Bank Polski. Daje to gwarancję jakości świadczonych usług, a także odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa dla osób korzystających z takich systemów.

Procedura przystąpienia do grona Klientów systemu posiadającego taką licencję jest określona i ma na celu także wyeliminowanie potencjalnych oszustów. Dlatego możemy zakładać, iż sklep, który uzyskał zgodę na współpracę z systemem licencjonowanym przez NBP, został dodatkowo zweryfikowany. Klient korzystający z takie sklepu może czuć się znacznie bezpieczniejszy.