Rynek płatności nawet nie na półmetku - rozmowa z Marcinem Jabłońskim (Platnosci.pl)

Ilu klientów obsługujecie w Internecie? Ile z tej liczby stanowią sklepy internetowe?

Obsługujemy prawie 5 tys. merchantów ( sklepów i serwisów internetowych )

Kto jeszcze, oprócz sklepów, korzysta z waszych usług? Serwisy społecznościowe, serwisy informacyjne z płatnymi treściami?

Grono Klientów jest bardzo szerokie, długo można wymieniać branże korzystające z naszych usług. Współpracują z nami najwięksi gracze polskiego ecommerce Nasza-Klasa.pl, Onet.pl, Empik.pl, home.pl Allegro czy otoMoto.pl.

W jakim tempie przybywało wam klientów w 2009 r.?

Klientów przybywało w tempie, które przełożyło się w 2009 roku na podwojenie naszych obrotów. Dlatego podsumowaliśmy go kwotą ponad 1 mld złotych wygenerowanych dzięki przeprowadzeniu naszym systemem ponad miliona transakcji.

Jakich wyników finansowych spodziewacie się w tym roku?

Zakończyliśmy rok obrotem ponad 1 mld złotych. W tym roku tradycyjnie już chcielibyśmy co najmniej podwoić tę kwotę.

Jaki procent pobieracie od transakcji przeprowadzonych za pomocą Platności? Czy to jaki procent pobieracie od wydawcy zależy od tego, jakie ma on obroty. Czym większe obroty, tym niższą marżę możecie nałożyć, dlatego duzi klienci mogą liczyć nawet 2-5 proc. marże. Małe firmy już nie są w uprzywilejowanej sytuacji? Jakie trzeba mieć obroty, żeby liczyć na upusty?

Stawki ustalane są indywidualnie. Faktycznie, funkcjonuje zasada - im wyższe obroty tym niższa prowizja. To istotny motywator dla małych i średnich sklepów i serwisów - na których stawiamy.

Proszę powiedzieć coś o waszych dodatkowych usługach.

Oferujemy np. usługę Premium SMS pozwalającą na szybki dostęp do płatnych zasobów witryn - archiwów, rozrywki mobilnej poprzez wysłanie sms-a. Właśnie wprowadziliśmy nowy standard w rozliczeniach stawek prowizyjnych sms. Dzięki ofercie w rozliczeniu 50/50 Merchanci mają możliwość korzystania z najwyższej stawki prowizyjnej na rynku, bez konieczności przeliczania stawek brutto i netto. Nasz system od dłuższego czasu to jednak nie tylko usługi stricte płatnościowe. Postanowiliśmy bowiem kłaść coraz większy nacisk na rozwój systemu w oparciu o segment usług i funkcjonalności około płatnościowych, dzięki którym możliwa jest coraz sprawniejsza optymalizacja działań biznesowych.

Jak wykorzystujecie obecność w Grupie Allegro, synergię w grupie?

Platności obsługują Allegro (system Płacę z Allegro ) oraz inne serwisy Grupy - np. otoDom.pl, otoMoto.pl. Nasz serwis powstał z potrzeby zaoferowania w pierwszej kolejności Allegrowiczom prostej i szybkiej metody płatności za zakupy. Przetestowany w Grupie został zaoferowany również zewnętrznym Partnerom - jak widać, z powodzeniem.

Ile wart był rynek płatności internetowych w 2009 r.? Ile będzie wart w br.?

Trudno jest niestety w miarę precyzyjnie oszacować wartość polskiego rynku płatności internetowych. Bardzo często serwisy i sklepy nie chcą ujawniać swoich obrotów. Dla właściwego zrozumienia tematu należy powiedzieć również, ile był wart sam rynek ecommerce. Allegro podsumowało obroty roku 2009 kwotą 6,4 mld zł, ( wg badań stanowiło to mniej więcej połowę obrotów ecommerce ) możemy więc szacować, że w 2009 r. rynek ecommerce wart był ok. 13 mld złotych ( za taką kwotę kupiono towary i usługi w Internecie ).

System Platnosci był operatorem 1 mld spośród tej sumy, posiadając udział ok. 42% pośród sklepów korzystających z systemów jak nasz. Trudno oszacować ile wypracowały inne sytemy ( posiadające pozostałe 58% ).

Na rynku jest już oprócz Was DotPay, Przelewy24, PayPal, PolPay, eCard. Czy rynek można już nazwać dojrzałym, czy raczej rozwijającym się?

Rynek płatności elektronicznych nie osiągnął jeszcze nawet połowy swoich możliwości. Około 50 % sklepów i serwisów nie ma zaimplementowanego systemu agregującego szerokie spectrum instrumentów płatniczych. Właściciele mają na tym polu wiele do nadrobienia. Tym bardziej, że w Internecie nie gra się już tylko ceną. Merchanci muszą sobie zdać sprawę z tego, że przy artykule o tej samej cenie Klient wybierze ten sklep, który zagwarantuje mu wygodną płatność. Taka praktyka poparta badaniami dobrze wróży branży.

Jaka jest przyszłość płatności internetowych? Jakie są zagrożenia dla tego rynku?

Przyszłość to uprszczanie i skracanie czasu zakupu towaru oraz optymalizacja samej procedury. Mamy na to kilka pomysłów, które krok po kroku będziemy realizować. Zamknięcie aktualnie prowadzonych przez nas projektów będzie małą rewolucją płatnościową w Internecie.

Jakie są wasze plany na ten rok?

Plan to przede wszystkim zachowanie tendencji wzrostowej - oczekujemy w tym roku co najmniej 2 mld obrotu. Wszystko wskazuje na to, że zostanie on zrealizowany.