Rynek Web 2.0 - 4,6 miliarda USD w 2013 roku

Według najnowszego raportu Forrester Research, rynek technologii Web 2.0, takich jak wiki, blogi i sieci społecznościowe, osiągnie w roku 2013 wartość 4,6 mld USD.

Liczba dostawców oferujących oprogramowanie Web 2.0 prawdopodobnie ulegnie zmniejszeniu w ciagu kilku kolejnych lat, a największa część tego rynku przejmą wielcy gracze, jak IBM czy Microsoft.

W raporcie określono, iż w skład Web 2.0 wchodzą takie technologie, jak blogi, mashup, podcasting, RSS, sieci społecznościowe, widgety i wiki. Firma badawcza zalicza do sprzedaży tych technologii zarówno ich zewnętrzne użytkowanie (blogi) jak i użytek wewnętrzny (np. korporacyjne wiki, do której dostęp mają tylko użytkownicy firmy).

W roku 2008 firmy liczące ponad 1000 pracowników wydadzą na technologie Web 2.0 tylko 764 miliony USD, ale już w roku 2013 rynek tej technologii ma być wart 4,6 miliarda USD, co oznacza średnioroczny przyrost na poziomie 43 proc. Trzeba przy tym pamiętać, że te 4,6 miliarda USD to jedynie ułamek (ok. 1 proc.) całego rynku oprogramowania dla przedsiębiorstw.

Raport odnotowuje również, że 56 proc. przedsiębiorstw w Ameryce Północnej i Europie uwzględnia w swoich planach na rok 2008 technologie Web 2.0.

Według analityków Forrester, duża baza instalacyjna Microsoft SharePoint może dać tej firmie sporą przewagę na rynku dostawców, pomimo iż wiele jej technologii współpracy, takich jak wiki czy blogi, pozostaje w tyle za rozwiązaniami nowopowstałych dostawców, jeżeli weźmie się pod uwagę łatwość użytkowania i funkcjonalność.

Trzeba jednak pamiętać, że przedsiębiorstwa nie kupują SharePoint z powodu blogu czy wiki. Główny powód to cały zestaw funkcjonalności w jednym pudełku - np. zarządzanie plikami - a zawarta w nich funkcjonalność Web 2.0 jest dostępna przy okazji.

Wielu dostawców Web 2.0, takich jak Jive Software, Socialtext czy Atlassian już teraz projektuje swoje produkty pod kątem integracji z SharePoint w nadziei, że użytkownicy wybiorą ich produkt z uwagi na funkcjonalność, zamiast korzystać z zawartych w pudełku Microsoftu wersji sieci społecznościowych, wiki czy blogów.