Rosną kampanie sprzedażowe

Według badań przeprowadzonych przez Fundację Obserwatorium Zarządzania i agencję PR Art-Media marketerzy coraz częściej sięgają po kampanie, których efekty są łatwe do zmierzenia i rozliczenia od razu, kosztem kampanii wizerunkowych, których efekty są odłożone w czasie.

Celem badania było sprawdzenie, jak spowolnienie gospodarcze wpłynęło na rynek reklamy w Polsce. W tym celu przeprowadzono osiem wywiadów z marketerami o co najmniej czteroletnim doświadczeni i oraz telefoniczny wywiad na grupie 113 przedstawicieli branży.

Według przeprowadzonego sondażu 44 proc. pracowników branży reklamowej zauważa znaczne pogorszenie sytuacji na rynku. Tylko 4 proc. uważa, że sytuacja ulega poprawie w porównaniu do poprzednich lat.

Spośród badanych 75 proc. respondentów zauważa zmniejszenie budżetów reklamowych. Ich odczucia potwierdzają prognozy domu mediowego ZenithOptimedia w myśl której rynek reklamowy w Polsce będzie wart w 2012 roku 6,8 miliardów złotych, czyli o prawie pięć procent mniej niż rok wcześniej.

Zdaniem agencji Art-Media kluczowa jest mierzalność efektów kampanii internetowych. W wypadku realizowania kampanii nastawionych na sprzedaż można w prosty sposób zbadać w jakim stopniu opłacalna była kampania, czy się zwróciła i czy warto ją kontynuować. W wypadku kampanii wizerunkowych nie jest to łatwe do sprawdzenia, gdyż proces budowania świadomości marki jest długotrwały i nie przynosi od razu oszałamiających efektów.

Z tego względu często podejmowana jest decyzja o przesuwaniu środków na kampanie sprzedażowe, zwłaszcza na te realizowane w modelu efektywnościowym. W wypadku Google AdWords możliwe byłoby zbadania realizacji budżetu co do złotówki, co nie jest osiągalne przy kampaniach budujących wizerunek.

Wpływ na sytuację ma także precyzyjne targetowanie, dostępne dla twórców reklam. Dzięki dostosowaniu przekazu do odbiorcy możliwe jest efektywne dotarcie do wyselekcjonowanej grupy odbiorców, którzy chętniej zakupią produkt. Coraz bardziej precyzyjny przekaz reklamowy jest, zdaniem analityków, przyszłością branży.