Rosną straty Barnesandnoble.com

O 175% wzrosły w 2000 r. straty netto internetowej księgarni. Zarząd zadecydował w związku z tym o redukowaniu kosztów poprzez zwolnienia i likwidację centrów dystrybucyjnych.

Straty netto w zeszłym roku sięgnęły 275 mln USD w porównaniu ze 102 mln USD strat w 1999 r. Najgorzej wyglądał IV kw. 2000 r. w którym straty wzrosły aż o 360% w porównaniu do tego samego okresu w 1999 r. Wyniosły one 138 mln USD, czyli połowę straty netto za cały 2000 r.

Straty księgarni narastały mimo zwiększającego się poziomu sprzedaży, który w 2000 r. wzrósł o 65% do 320 mln USD, chociaż w feralnym IV kw. tylko o 27%.

Zarząd firmy zamierza walczyć ze słabymi wynikami poprzez redukcję kosztów działania. Złożą się na nie zwolnienia 350 (czyli 16%) pracowników w oddziałach w Nowym Jorku, Santa Clara i niedawno przejętej witrynie handlowej Fatbrain. Ponadto zamknięte zostaną biura i ośrodki dystrybucyjne w kilku stanach. Barnesandnoble zamierza także znacznie zredukować nakłady inwestycyjne w 2001 r., które w znacznym stopniu przyczyniły się do powstania strat. W 2000 r. firma zainwestował a 170 mln USD, w br. natomiast zamierza wyłożyć tylko 20-25 mln USD. Program redukcji kosztów pozwoli jednak księgarni osiągnąć zysk nie wcześniej niż w IV kw. 2002 r.

Największy rywal Barnesandnoble – Amazon, również nie może wyjść na prostą . Firma od początku działalności generuje straty i w ostatnim czasie usiłuje je zredukować poprzez zwalnianie pracowników. Dzisiaj Amazon ogłosił, że zacznie pobierać od domów wydawniczych 10 USD opłaty za każdy tytuł reklamowany mailingami do użytkowników. Firma szuka nowych źródeł dochodów, ponieważ zdaniem analityków grozi jej utrata zdolności kredytowej pod koniec br.