Rok 2003 pod znakiem wielkich zakupów

W tym roku sprzedawcy internetowi mogą liczyć na spore zyski. Prognozy dotyczące zakupów są bardzo optymistyczne. Do końca 2003 roku klienci mają wydać 217,4 mld USD. Jest to wzrost o 65 mld USD w porównaniu z ubiegłym rokiem – podał Ecommerce Times.

Szacuje się, że podczas Świąt Bożego Narodzenia internauci poczynią wyjątkowo duże zakupy w Internecie. Zdaniem analityków z Jupiter Research, w okresie od listopada do grudnia br. sprzedaż online utrzyma się na poziomie 16,8 mld USD. Wysokość wydatków będzie o ponad jedną piątą większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W Polsce również przewidywany jest wzrost wydatków online. Co prawda, na prezenty nabywane w sklepach internetowych wydamy mniejsze kwoty od Amerykanów, nie mniej jednak będzie to więcej niż w minionym roku. ”Planujemy w tym roku sprzedaż na poziomie 23-24 mln zł.” - zapowiedział Krzysztof Jerzyk z Merlin.pl - ”Jest to wzrost o 50-55% w stosunku do roku ubiegłego. Bardzo pocieszający jest fakt, iż przychody ze sprzedaży rosną szybciej niż przybywa internautów w Polsce. To dowód na upowszechnianie się tej formy robienia zakupów.”

W 2003 r. sprzedawcy internetowi zamierzają przedłużyć okres składania zamówień aż do 23 grudnia. W ubiegłym roku ostatecznym terminem zamawiania był 20 grudnia, zakupy po tym czasie klienci zazwyczaj otrzymywali już po Świętach. Właściciele sklepów internetowych liczą, że prezenty nabywane na ostatnią minutę mogą okazać się sporym źródłem dochodów. Tym samym postanowili w okresie przedświątecznym uruchomić dostawy ekspresowe.

Właściciele sklepów online wskazują, że lwia część zakupów robiona jest na tydzień przed Świętami.

Tegoroczne przewidywania wysokości kwot, które zostaną wydane na prezenty, są najbardziej optymistyczne od 1999 roku.

Amerykańscy internauci najczęściej kupują zabawki, książki, płyty muzyczne oraz sprzęt elektroniczny, a także ubrania. Polacy mają zbliżone upodobania. "W okresie przedświątecznym rodacy kupują najczęściej filmy, muzykę." - powiedział Krzysztof Jerzyk z Merlin.pl - "Bardzo popularne są wydania limitowane, niedostępne w tradycyjnych sklepach. Przyjęliśmy na przykład zamówienia na ponad 1000 egzemplarzy limitowanego wydania "Władcy Pierścieni". Popularnością cieszą się bestsellery książkowe. Szkoda tylko, że "Harry Potter" będzie dostępny dopiero pod koniec stycznia."