Reklama w wyszukiwarkach mocno w górę
- Anna Meller,
- 05.01.2006, godz. 16:04
Ubiegłoroczne przychody z płatnych odnośników wyniosły ok. 10 mld USD - wskazują analitycy Safa Rashtchy. Ten rok ma przynieść dalszy wzrost. Szacuje się, że wartość reklamy w wyszukiwarkach wzrośnie do 14 mld USD w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Z pewnością dużo powodów do radości mają właściciele mechanizmów do wyszukiwania, zwłaszcza Google. Tak dobrego roku dla nich jeszcze nie było.
Dynamicznie wzrastająca wartość rynku płatnych odnośników doprowadziła do korekty prognozwanej wartości Google. Wstępnie szacowano, że akcje spółki będą średnio warte 445 USD - tymczasem w obliczu pierwszych danych dotyczących wartości rynku sponsorowanych odnośników za 2005 rok, analitycy przewidują, że akcje Google wzrosną do poziomu 600 USD.
Jeśli przewidywania się spełnią, Google ma duże prawdopodobieństwo utrzymania wiodącej pozycji nie tylko na rynku reklamy w wyszukiwarkach, ale również w sektorze spółek medialnych.
Zdaniem analityków Safa Rashtchy, Google będzie notowało roczny wzrost na poziomie 37% przez następne pięć lat.
W minionym roku udział Google w rynku płatnych odnośników wyniósł ok. 64%.
Łączną wartość rynku reklamy w wyszukiwarkach Safa Rashtchy szacuje na 10 mld USD w 2005 roku. W bieżącym roku spodziewać się możemy wzrostu na poziomie 41%. Tym samym przychody z płatnych odnośników powinny wynieść ok. 14 mld USD. Oznaczać to z pewnością będzie dalsze zwiększanie wartości tortu reklamowego. Niewykluczone, że znacząco zmieniją się też udziały poszczegółnych formatów reklamowych - wstępnie przewiduje się, że banner będzie powoli ustępował miejsca reklamom multimedialnym.
Na pewno wzrost w najbliższych latach będzie istotnie wyższy niż ogólne tempo wzrostu reklamy online. Wynika to z prostego zestawienia udziału reklamy w wyszukiwarkach w USA (41% udzialu w przychodach) i w Polsce (10%). Przy takich różnicach działają podstawowe prawa fizyki.
Dodaliśmy wypowiedź Artura Banacha, prezesa NetSprint.pl.