Reklama typu pre-roll najskuteczniej przyciąga uwagę

Jak stwierdza wspólny raport Online Publisher's Association (OPA) oraz Online Testing eXchange (OTX), 30 sekundowy spot reklamowy typu pre-roll pozostaje w połączeniu z reklamówką graficzną, najskuteczniejszym narzędziem reklamowym w sieci. Badanie udowodniło także niezwykłą skuteczność efektu "halo" w reklamie.

Badanie OPA i OTX zostało przeprowadzone na próbie 1,42 tys. amerykańskich użytkowników wideo online, którym zaserwowano różne rodzaje reklam i w efekcie wychwycono najbardziej pożądane rodzaje wpływu na świadomość, wśród których znalazły się: pozytywny stosunek do reklamy, relewantność reklamy i rozpoznawalność marki.

Ankieta wykazała także, iż konsumenci mediów online nie są w stanie rozróżnić czy 30 sekundowa reklama, którą oglądają, została stworzona specjalnie dla środowiska sieci czy też została jedynie do niego przystosowana będąc początkowo reklamą typowo telewizyjną.

Kluczowe wnioski z badania są następujące. Przy obejrzeniu dwóch z czterech reklam i materiałów brandingowych, długość okazała się czynnikiem kluczowym. 30 sekundowe spoty wyprzedziły spoty 15 sekundowe zarówno jeśli chodzi o relewantność przekazu (skok 30%), jak też o rozpoznawalność marki (skok 23%).

Badanie potwierdziło istnienie w reklamie efektu "halo", polegającego na kształtowaniu się opinii na temat całości w oparciu o pierwsze wrażenie. Jeśli poddawana badaniu osoba miała wcześniejsze doświadczenie w obcowaniu z daną marką i podobała jej się treść przekazu reklamowego, rozpoznawalność marki wzrastała o 61%. Jednak nawet w wypadku, gdy osoba początkowo miała do danej marki stosunek negatywny lub neutralny, rozpoznawalność marki wzrastała o 21% w przypadku stworzenia pozytywnego stosunku do treści reklamy.

Ważną rolę wspomagającą reklamy typu pre-roll okazały się pełnić w badaniu także reklamy graficzne. Dzięki temu połączeniu świadomość marki okazała się być kształtowana w odbiorcy najefektywniej.

Badanie poza pomiarem skuteczności reklamy oddało także jego twórcom do ręki statystyki na temat popularności wideo online wśród uczestników badania. Wynika z nich, że 40% ankietowanych ogląda wideo online przynajmniej raz w tygodniu, a 70% raz w miesiącu. Najpopularniejszymi kategoriami wideo są: wiadomości i aktualności - 14% ogląda je codziennie, prognoza pogody - 11% ogląda je codziennie, śmieszne klipy - ogląda je codziennie 9%.

Z 80% przebadanych osób, które obejrzały wideo online, 52% podjęło jakieś działanie. 31% weszło na stronę internetową, 22% szukało więcej informacji, 15% weszło na stronę sklepu, a 12% dokonało zakupu.

Ze wszystkich konsumentów, którzy dokonali zakupu w przeciągu ostatniego miesiąca, 48% stwierdziło, że internet zwiększa wstępne zainteresowanie produktem, 57% powiedziało, że dzięki niemu mogli się dowiedzieć więcej, 55% użyło internetu w celu wybrania miejsca zakupu, a 56% zdecydowało ostatecznie o zakupie dzięki internetowi.

Tekst: Konrad Szlendak

źródło: Marketing Charts