Reklama i pozycjonowanie w wyszukiwarkach dla początkujących

Załóżmy więc, że ktoś chce stworzyć serwis turystyczny od podstaw. O czym powinien pamiętać by jego strona była dobrze wyszukiwana?

Na początku musi określić na co się chce pozycjonować. Zasób słów kluczowych jest w wypadku takiego serwisu nieograniczony. W pierwszym kroku jej wydawca musi się zdecydować, czy interesują go osoby, które będą wpisywały w wyszukiwarkę słowo na przykład turystyka czy Egipt. Pierwszym etapem powinien więc być dobór słów kluczowych. Ważne jest, by dobrać takie słowa, jakimi posługują się klienci. Do firmy iProspect z sieci ISObar, do jakiej należymy, zgłosił się klient, który chciał się pozycjonować na słowo lending (po angiesku: pożyczać coś komuś - przypis redakcji). Naturalne jest, że jego klient, będzie wpisywał słowo borrow (pożyczać coś od kogoś - przypis redakcji).

Działy marketingu posługują się często bardzo wysublimownym i zaawansowanym językiem, który niekoniecznie jest znany klientom. Dla przykładu: naszej agencji interaktywnej wielu klientów nie będzie wyszukiwać, wpisując hasło agencja interaktywna tylko raczej strona WWW czy reklama internetowa. Podobnie z agencją usług mobilnych. Jej potencjalni klienci wpiszą raczej SMS czy MMS.

Jakie jeszcze rady może Pani dać, by dobrze dobrać słowa kluczowe?

Jeżeli strona już istniała i była podpięta pod jakiś system trackingowy, na przykład Gemiusa, to istnieje możliwość sprawdzenia, z jakich haseł weszli do niej użytkownicy. Mamy klienta, który ma serwis produktowy, a klienci wchodzą do niego głównie po wpisaniu słowa tapety. Akurat ma tapety w ofercie, więc nie jest to problem.

Można też skorzystać z rankingu słów kluczowych publikowanych na Onecie czy Wirtualnej Polsce. Pomagają sprawdzić, czego szukają internauci. Przy OnetBoksach można też sprawdzić, jak często dane słowo było wyszukiwane w ostatnim okresie.

Czy patrząc na polskie serwisy potrafi Pani ocenić, które z nich pozycjonują się organicznie?

W Polsce nie ma takich badań. Z własnych obserwacji mogę tylko powiedzieć, że coraz częściej klienci pytają nas zarówno o pozycjonowanie organiczne jak i pozycjonowanie płatne. Nawet jeśli się nie decydują, to można wyczuć rosnące zainteresowanie.

Czy HYPERmedia sama obsługuje klientów zainteresowanych SEM, czy też macie Państwo podwykonawcę?

Zajmujemy się tym osobiście. Ostatnio, po przejęciu przez sieć ISObar zyskaliśmy dostęp do eksperta w dziedzinie pozycjonowania czyli iProspect. To firma, która ma już dziewięcioletnie doświadczenie. Zatrudnia 90 osób, które zajmują się wyłącznie Search Engine Marketingiem. HYPERmedia ma zachodnie zaplecze, choć pozycjonowaniem zajmowaliśmy się jeszcze przed przyłączeniem do ISObar.

Jak długo trwa proces pozycjonowania strony?

Klienci są zaskoczeni, że gdy proszą nas o wykonanie takiej usługi, to prace muszą trwać kilka miesięcy. Gdy decydujemy się na wykorzystanie płatnych linków, to jest to dobre rozwiązanie, gdy chcemy szybko zobaczyć efekty. Oczywiście mogą one być też krótkotrwałe i po tygodniu strona spada na dalsze miejsca. Pozycjonowanie organiczne jest procesem długofalowym, którego efekty mogą być często widoczne dopiero po kilku miesiącach. Wyszukiwarki indeksują co cztery tygodnie. Jeśli dana strona jest już zindeksowana, to aby zmiany na niej były widoczne, wystarczy dobry page rank i słowa kluczowe z kodzie strony. W przypadku nowej strony ten okres jest dłuższy.

Czy strona, którą odwiedza bardzo niewielu użytkowników - rzędu kilku tysięcy - ma szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania?

Taka strona może mieć bardzo wysoki page rank, jeżeli ma bardzo dużo odnośników do siebie na innych stronach.

Gdy stronę widziało mało osób, to chyba mało kto ją poleca?

Możliwa jest sytuacja, że link do danej strony będzie się znajdował na kilkunastu innych stronach. Użytkownicy mogą nie widzieć i nigdy nie kliknąć na odnośnik do danej strony, ale jego obecność chociażby w stopce ma dla wyszukiwarki znaczenie.

Prawdą jest jednak, że liczba użytkowników danej strony zaczyna odgrywać coraz większe znaczenie podobnie jak czas, jaki użytkownicy spędzają na danym serwisie. Kluczowe dla wyszukiwarki są jednak wciąż słowa kluczowe i page rank. Strona, która ma mało użytkowników ma szansę być wysoko wypozycjonowana.

Jak to się stało, że zajmuje się Pani Search Engine Marketingiem?

Do agencji HYPERmedia, gdzie jestem teraz Account Managerem, przyszłam praktycznie zaraz po skończeniu studiów, gdzie specjalizowałam się w zarządzaniu międzynarodowym. Mam za sobą staż w firmie FMCG w dziale marketingu. Pozycjonowaniem zajmuję się z zamiłowania. Zawsze chciałam robić interesujące rzeczy. Internet czy w ogóle nowe media to rynek, który się bardzo rozwija i będzie się rozwijał coraz szybciej. Tym bardziej, że klienci są coraz bardziej zainteresowani, więc i agencja interaktywna ma szansę się wykazać.

Wywiad autoryzowany

Gorąco zapraszamy do zadawania pytań dotyczących wyszukiwarek jako narzędzia marketingowego, marketingu wirusowego oraz tworzenia stron WWW pani Ewelinie Chlebińskiej, naszej nowej Ekspert na Forum IDG.