Reklama Deweloperów

Zmiany i wyzwania

Jak twierdzi wielu biznesmenów, aby zobaczyć przyszłość, wystarczy zajrzeć na giełdę. Indeks WIG-budownictwo wzrósł w tym roku prawie cztery razy więcej niż indeks całej giełdy. Nie jest zaskoczeniem decyzja firmy Dom Development SA o debiucie na giełdzie. Ponad 80% akcji tej spółki stanowi własność spółki holenderskiej, a to właśnie zachodni deweloperzy coraz częściej odkrywają polski rynek jako miejsce nowych inwestycji mieszkaniowych. Ma to wpływ na wzrost cen gruntów i skłania deweloperów do traktowania sprzedaży akcji jako źródła pieniędzy na zakup terenów. "Wszystkie firmy szukają wzmocnienia w obawie przed zagraniczną konkurencją" - podkreśla Ryszard Matkowski, prezydent J.W. Construction Holding SA deweloper, który zbudował ponad 20 tys. mieszkań i domów w Warszawie i okolicach.

Matkowski tak mówi o planach firmy: "Finalizujemy rozmowy z poważnym inwestorem strategicznym, a poza tym jeszcze w tym roku złożymy na warszawskiej giełdzie nasz prospekt. W bieżącym roku planujemy osiągnięcie 100 mln zł zysku netto ze sprzedaży o wartości ok. 600 mln zł, czyli 3,5 tys. podpisanych umów. Osiągniemy w ten sposób 30-proc. roczny wzrost przy portfelu zamówień wypełnionym do 2009 r., a po wejściu na giełdę spodziewamy się uzyskania środków na kolejne inwestycje do 2012 r. i utrzymanie osiągniętego tempa wzrostu".

Dobre wiadomości

Realizacja takich planów zwiększy podaż. Kolejna dobra wiadomość to wejście na polski rynek amerykańskiej sieci biur nieruchomości Century 21, która działa m.in. we Francji, Hiszpanii i Turcji. Jako pierwsze w Polsce postanowiły dołączyć do amerykańskiej sieci dwie firmy: Polanowscy Nieruchomości sp. z o.o. i K&G Partners. Jednym z głównych efektów ma być udoskonalenie procesu obsługi klientów agencji nieruchomości. Trudno przewidzieć, jak takie zmiany wpłyną na strategie reklamowe firm deweloperskich. "Można się jednak spodziewać, że profesjonalne strategie długoterminowe, nastawione na kształtowanie wizerunku firmy i konsekwentne budowanie jej marki, nie stracą na znaczeniu" - uważa dr Świątecki. Szanajca docenia walory długoterminowych strategii: "Od lat korzystamy z agencji reklamowej i jesteśmy z tego zadowoleni". Pytany o budżet, zapewnia: "Rocznie na reklamę wydajemy tyle, że z powodzeniem udaje nam się realizować naszą strategię marketingową". W sytuacji, gdy zmiany oznaczają także nowe wyzwania dla dyrektorów marketingu i stanowią kolejną przesłankę wzrostu znaczenia zintegrowanego komunikowania marketingowego, może to jest recepta na sukces.

Nowość nie tylko dla deweloperów

Wielkość światowego rynku reklamowego, bazującego na efektywnościowym modelu rozliczeń, szacowana jest na 30% wydatków marketingowych. Firmom, które definiują cele swoich kampanii poprzez poziom wygenerowanych kontaktów telefonicznych (m.in. instytucje finansowe, deweloperzy), IGroup i Ad Net proponują nowy produkt. Kampanie reklamowe na zrzeszonych w sieci witrynach firmy Ad Net SA mogą być rozliczane w oparciu o kontakty uzyskane z call center, które udostępnia IGroup.

* IGroup (Internet Group SA) - jeden z czołowych w Polsce usługodawca profesjonalnych kompleksowych rozwiązań internetowych. teleinformatycznych oraz integratorskich. Ad Net SA - największa polska internetowa sieć reklamowa; oferuje sprzedaż powierzchni reklamowej na ponad 130 witrynach internetowych (ponad 90% kampanii w polskim Internecie).

Źródła (niewymienione w tekście):

  1. GUS;
  2. On Board PR - ECCO Network, oparty na przeprowadzonych przez TNS OBOP badaniach opinii społecznej raport "Marka dewelopera i klient. Oczekiwania wobec marek deweloperów, autorytety i źródła opinii", Warszawa, grudzień 2005;
  3. Raport "Konsument i media", On Board PR na podstawie badania TNS OBOP;
  4. Raport redNet Property Consulting;
  5. Raport "Plany mieszkaniowe Polaków", ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku;
  6. Serwis Tabelaofert.pl;
  7. http://www.gazeta.pl
  8. Materiały firmowe.