Raport: ile zarabiają serwisy społecznościowe?
- Michał Grzechowiak,
- Artur Małek,
- 26.11.2009, godz. 15:54
GG Network S.A.
W naszym raporcie za internetową społeczność, uznaliśmy każdy przejaw działalności, której głównym celem jest umożliwienie komunikacji międzyludzkiej. Dlatego w przypadku GG Network bierzemy pod uwagę zarówno serwis MojaGeneracja.pl jak i najpopularniejszy w Polsce komunikator Gadu-Gadu. Trudno jednak powiedzieć jaka część przychodów spółki generują te produkty, to z pewnością jest to przeważająca większość.
Przychody GG Network rosną rok do roku. W 2008 aż o 43 proc. i wyniosły 29,1 mln zł. Na stałym poziomie utrzymuje się za to zysk netto - który wyniósł 9,2 mln zł.
Spółka nie komentuje danych finansowych.
Zakończenie:
Trzeba zauważyć, że wzrosty nie przekładają się bezpośrednio na
gotówkę wpływającą do spółek. W niemal wszystkich wypadkach znacznie rosną należności, a często także zobowiązania, co może mieć trzy źródła: słabnie ściągalność zapłat z rynku reklamowego, coraz większą część biznesu stanowią bartery czyli handel wymienny nie generujący zysków, oraz wyniki mogą być
pod koniec roku pompowane promocjami lub sprzedażą specjalną. Bez wglądu w pełną sprawozdawczość są to jednak tylko hipotezy.
Mimo że większość spółek prowadzących serwisy społecznościowe wykazuje wysoki poziom zadłużenia ogólnego, około 50%, jedynie Grono.net ma zagrożoną stabilność z racji dużej straty. Pozostałe spółki, dzięki bardzo dobrej zyskowności i sporemu majątkowi, są bardzo stabilnymi podmiotami.
Aby nabrać poglądu co do możliwej wartości poszczególnych spółek, najlepiej porównać ich wskaźniki ze spółkami giełdowymi z sektora mediów, których zestawienie znajduje się w serwisie StockWatch.pl
http://www.stockwatch.pl/gpw/indeks/wig-media.aspx
Marcin Przasnyski, StockWatch.pl
Autor głównego zdjęcia: kevindooley