Raport mniejszości

Co oglądamy?

Wyniki GeM wskazują, że najczęściej Polscy odwiedzają trzy portale: Onet.pl, Wp.pl oraz Interię.pl. Na czwartym miejscu znalazła się witryna Microsoftu, co związane jest z tym, że na dużej ilości komputerów ustawiona jest jako startowa.

Coraz większą popularnością cieszy się portal o2.pl i serwis aukcyjny Allegro.pl. Internauci bardzo często odwiedzają również strony polskich operatorów telefonii komórkowej. Powodem wizyty jest głównie wysłanie bezpłatnego SMS-a oraz sprawdzenie aktualnych ofert promocyjnych.

Co ciekawe, w Polsce internetowe marki globalne nie cieszą się wcale tak dużym zainteresowaniem jak w Europie Zachodniej. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii dominują takie serwisy jak: Google, Yahoo!, eBay, MSN. Podobnie jest w Niemczech oraz we Francji. W naszym kraju dla odmiany z marek globalnych pojawia się jedynie MSN w pierwszej dziesiątce. Lwią część odwiedzin ma jednak wciąż 5 krajowych portali horyzontalnych.

Z lipcowych badań Prawdziwy Profil (które monitorują ruch na witrynach zrzeszonych w sieciach reklamowych) wynika, że kobiety najczęściej odwiedzają witryny gala.pl, naj.pl oraz Gazetaprawna.pl. Wśród „męskich” witryn na pierwszym miejscu znalazło się Allegro.pl, a następnie Chip.pl oraz gratka.pl. Młodzież najczęściej odwiedza witrynę MTV, pisma Bravo oraz serwis sciaga.pl. Z kolei menedżerowie korzystają z serwisów Expander, Gazetaprawa.pl oraz Pkt.pl.

Czy grozi nam wykluczenie?

Prof. Czapiński wskazuje, że dzięki Internetowi wzbogaca się życie towarzyskie Polaków. Za pośrednictwem Sieci poszerza się sieć kontaktów społecznych i nie dzieje się to kosztem kontaktów offline. Część społeczeństwa grozi jednak wykluczenie cyfrowe. Dotyczy to głównie wsi i małych miasteczek. „Ludzie z tamtych obszarów będą spychani na margines - znaczył prof. Czapiński -Nie stać ich na wysyłanie dzieci do szkół, nie mogą pozwolić sobie również na korzystanie z dobrodziejstw nowych technologii.”

”Warto zauważyć, że dzieci w Polsce stanowią nośnik nowych technologii - zaznaczył Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku IT, doradca PIIT - w naszym kraju mamy do czynienia z modelem wschodnioazjatyckim, gdzie przede wszystkim najmłodsze pokolenie wymusza innowacje, a rodzice stają się obserwatorami.”

<center>Geolokalizacja polskich internautów

Raport mniejszości
</center>

Do czego Polscy wykorzystują Internet?

Wg badań prof. J. Czapińskiego (dane z ostatnich tygodni)

- przeglądanie stron internetowych (53% internautów)

- sprawdzanie poczty elektronicznej (49%)

- zbieranie materiałów do nauki i pracy (43%)

- korzystanie z komunikatorów (27%)

- pobieranie darmowego oprogramowania i muzyki (19%)

- udział w chatach (17%)

- prowadzenie dyskusji na forum internetowym (12%)

- usługi bankowe (9%)

- kupno produktów (7%)

- udział w aukcjach internetowych (7%)

- modyfikacja własnej strony internetowej (7%)