Rady przed świątecznymi zakupami online

W zwykłych sklepach przed Świętami Bożego Narodzenia spotkamy się z natłokiem reklam i promocji, brakiem właściwych rozmiarów lub kolorów, i najważniejszym mankamentem: tłokiem. Wiele osób próbuje tego uniknąć przeglądając witryny sklepów internetowych zamiast wydeptywać ścieżki w centrach handlowych. Jest to rzeczywiście dobry sposób na poszukiwanie świątecznych prezentów, o ile tylko kupujący będą trzymać się kilku podstawowych zasad.

Europejskie Centrum Konsumenckie radzi:

- Święta to czas specjalnych ofert, upustów lub promocji. ECK doradza uważnie czytać zasady promocji, żeby uniknąć rozczarowania.

- Jeżeli poszukiwaną rzecz znajdziemy na zagranicznej witrynie pamiętajmy, że w okresie przedświątecznym wydłuża się czas dostarczania przesyłek, zwłaszcza z zagranicy. Sprawdźmy, czy wybrany sklep gwarantuje dostawę towaru przed Świętami.

- Sprawdźmy, czy cena zawiera koszty wysyłki.

- Przeczytajmy opinie o sprzedawcy w sieci np. na forach internetowych.

- Zobaczmy, czy sprzedawca podaje swoje pełne dane i adres stacjonarny. To ważne w przypadku zwrotów i reklamacji.

- Kupującym na odległość przysługuje na mocy europejskiego prawa co najmniej 7 dni roboczych (na terenie Polski jest to 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy. O tym prawie i terminie sprzedawca powinien wyraźnie poinformować przed zawarciem transakcji.

- Jeżeli sprzedawca zaniedba obowiązek informacyjny np. nie poinformuje o prawie do odstąpienia od umowy, nie poda pełnego adresu itp. termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy.

- Kupujący przez Internet mają prawo do jasnej i pełnej informacji o oferowanym w sklepie online produkcie.

- Jeśli kupujemy na aukcji w drodze licytacji prawa konsumentów odnośnie umów zawieranych na odległość nie obowiązują.

- Zawarcie umowy sprzedaży powinno zostać potwierdzone pisemnie, np. za pośrednictwem e-maila.

Pełen tekst informacji o przedświątecznych zakupach internetowych