RSS - pieszczoch speców od reklamy

W zasadzie mało kto wie, co to jest kanał RSS. W badaniu przeprowadzonym przez Pew Internet & American Life Project 91% respondenów nie wiedziało nic lub tylko niejasno kojarzyło ten termin. Jednocześnie aż 57% reklamodawców jest poważnie zainteresowanych reklamami dystrybuowanymi kanałami RSS. W Polsce pionierzy już podejmują nieśmiałe choć udane próby marketingowego zastosowania RSS. Słychać głosy, że ta reklama będzie następcą e-mailingu.

RSS czyli Rich Site Summary (Bogate w Treść Streszczenie Serwisu), czy też Really Simple Syndication (Bardzo Prosta Syndykacja) umożliwia umieszczanie na stronach internetowych wiadomości automatycznie pobieranych od dostawców treści jak i pobieranie najnowszych informacji bezpośrednio na komputer użytkownika. Dany serwis publikuje informacje w specjalnym, ujednoliconym formacie opartym na języku XML, które mogą być później przechwycone i agregowane przy pomocy specjalnych programów - czytników RSS. Do adresata dociera zazwyczaj nagłówek wiadomości z odpowiednim odnośnikiem, którego przyciśnięcie spowoduje przeniesienie nas na stronę serwisu publikującego daną informację. To wszystko może się oczywiście odbywać z poziomu czytnika wątków RSS.

Za obiecujący produkt reklamowy uważa RSS internetowy dział wydawnictwa Agora. Na razie liczba użytkowników korzystających z Gazeta.pl poprzez ten kanał nie jest oszałamiająca, ale stale się zwiększa i dobrze rokuje na przyszłość - podkreśla Robert Biegaj z Gazeta.pl. Portal wprowadził własny czytnik RSS pod koniec lutego br. W lipcu, według danych GemiusTraffic, korzystało z niego ponad 21 tysięcy unikalnych użytkowników.

Od czasu wprowadzenia Wiadomka Gazeta.pl zrealizowała już 20 kampanii reklamowych, sprzedawanych w modelu "flat fee" na okresy tygodniowe. We wszystkich został wykorzystany największy format banera 300x125 piksela. Jak podkreśla Robert Biegaj, średni CTR wyniósł około 10%.

Tomasz Piątkowski o kampanii Microsoftu

Celem kampanii Microsoft Gate Keeper, było poinformowanie użytkowników o konkursie z wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci. Informacyjny przekaz, pozbawiony typowo reklamowego charakteru okazał się bardzo skuteczny. Praktycznie co 5-ty użytkownik, który zapoznał się z treścią wiadomości, klikał w link, aby dowiedzieć się więcej na ten temat. Firmy promujące swój wizerunek poprzez konkursy, programy edukacyjne, e-learningowe i lojalnościowe, mogą liczyć na wysoki "response rate" reklamując się kanałach RSS. Na pewno będziemy rekomendować naszym klientom tę formę reklamy opierając się na dotychczasowych doświadczeniach. Jest to znacznie skuteczniejsza forma reklamy niż standardowy artykuł sponsorowany.

Agora tworząc Wiadomka zareagowała podobnie jak redakcje największych światowych tytułów - "Los Angeles Times" czy "Guardiana", które oferują własne, bezpłatne czytniki RSS. Internauci, którzy chcą z nich skorzystać sa niejako skazani na oglądanie logo tych serwisów i otrzymywanie z nich informacji, a jest to nie bez znaczenie w obliczu zagrożenia jakie technologia RSS niesie znanym markom. Skoro można mieć informacje z setek źródeł, marka konkretnego źródła ginie w masie innych. Ciekawym ruchem wydaje się zakup przez joint venture Knight Ridder, Gannett oraz Tribune 75% akcji serwisu Topix.net, który agreguje wiadomości z calego świata.

W Polsce również wydawnictwo IDG.pl promuje błyskawiczna reklamę w kanałach RSS. Pierwszym klientem był Microsoft, który zrealizował kampanię reklamowa Gatekeeper Test, czyli konkursu skierowanego do specjalistów rynku IT. Wykorzystanie reklam umieszczonych w kanałach RSS by dotrzeć do tej właśnie grupy odbiorców jest symptomatyczne. Jak donosi The New York Times, agencje reklamowe zgodnie twierdzą, że kanały RSS przyciągają przede wszystkim młodych i zamożnych konsumentów, co zwykle zgadza się z profilem specjalistów IT.

Dariusz Sokołowski, szef sprzedaży online IDG Poland S.A. tak zachwala kanały RSS - To znakomite miejsce na reklamy. Nasi klienci reklamowi trafiają do najaktywniejszych internautów, którzy potrzebują szybkiej i wiarygodnej informacji. Z naszych pierwszych doświadczeń wynika, że taka reklama jest również bardzo skuteczna. Precyzyjnie umieszczona w naszych kilkudziesięciu kanałach tematycznych błyskawicznie dociera do dużej grupy abonentów. Jest doskonałym uzupełnieniem opartych na grafice dużych kampanii internetowych, a przy niektórych RSSy mogą już mieć znaczenie podstawowe - mówi.

Reklama w kanałach RSS może być skutecznym sposobem na kontekstowy sposób dotarcia do wybranej grupy celowej. Podkreśla to Tomasz Piątkowski szef działu mediowego Zentropy Partners, który współtworzył kampanię dla Microsoftu. RSS to bowiem kanał komunikacji z użytkownikami najbardziej zainteresowanymi ściśle określonymi tematami. Użytkownik RSS to przecież osoba, która wyraziła chęć otrzymywania informacji z danego zakresu tematycznego z określonych źródeł. Dobrze dobrana reklama trafia do osób, które mogą nią być rzeczywiście zainteresowane.

Niedawno informowaliśmy o planach zintegrowania czytnika kanałów Really Simple z najnowszym systemem operacyjnym Longhorn. Otworzy to zupełnie nowe pole do popisu dla twórców reklam. I choć internauci nie bardzo wiedzą czym jest RSS, niedługo będą na tę formę dystrybucji treści zupełnie nieodporni.

Tomasz Piątkowski o reklamach w kanałach RSS

Tomasz Piątkowski

Kanały RSS to dość świeży temat na rynku reklamowym. Trudno jednoznacznie powiedzieć, jaki jest profil użytkowników korzystających z kanałów RSS. Duża liczba informacji jaka przepływa przez czytniki RSS, coraz większa liczba kanałów tematycznych w Polsce i za granicą to bardzo duży potencjał reklamowy. Pamiętajmy jednak, jeśli chcemy skutecznie reklamować się poprzez RSS trzeba zwrócić uwagę na klika istotnych czynników:

@ reklama musi być nierozerwalnie związana z tematyką danego kanału. Wtedy nie jest traktowana jako treść niepożądana.

@ RSS służy do przekazywania informacji. Reklama musi mieć charakter typowo informacyjny.

@-Liczba wiadomości w kanałach, które subskrybuję przekracza często 600 - 700 wiadomości dziennie, dlatego ważne jest, aby reklama była emitowana odpowiednio często. Reklama powinna ukazywać się codziennie przez minimum 3-4 dni. Jeśli chcemy emitować przekaz RSS dłużej niż jeden tydzień, pamiętajmy o zmianie treści newsa.

Więcej o RSS:

RSS - wiedzieć wszystko w ciągu 5 minut!;

RSS - z informacją do ludzi(przegląd czytników RSS)

Aktualizacja: 08 sierpnia 2005 22:10

Do treści newsa w ramkach dodaliśmy dwie wypowiedzi Tomasza Piątkowskiego, Strategic Media Manager z Zentropy Universal Interactive (Grupa McCann).