Przestaliśmy masowo kupować komórki

Według danych IDC za III kw. bieżącego roku nie kupujemy już tak chętnie telefonów komórkowych, jak miało to miejsce rok temu. W stosunku do III kw. ubiegłego roku sprzedaż spadła o 6 proc., a pierwsze oznaki polepszenia koniunktury dopiero nadchodzą. Liderem wciąż pozostaje Nokia, ale najbardziej dynamicznym pod względem powiększania swoich udziałów rynkowych jest koncern LG.

W III kw. 2009 r. na świecie sprzedano 278,1 mln telefonów komórkowych, o 6 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, ale o 5,6 proc. więcej niż w II kw. br. Ten ostatni wskaźnik, według analityków, ma dawać nadzieję na lekkie ożywienie rynku telefonów mobilnych. Z drugiej jednak strony eksperci podkreślają, że zauważony wzrost sprzedaży w okresie II-III kw. br. podyktowany był głównie promocjami i spadkiem cen starszych modeli telefonów. Z uwagi na trwającą niepewność ekonomiczną zainteresowanie drogimi, nowoczesnymi urządzeniami ma rosnąć powoli, począwszy od IV kw. 2009 r.

Specjaliści IDC przeanalizowali sprzedaż telefonów komórkowych w poszczególnych regionach świata. W Ameryce Północnej zauważono lekkie ożywienie na rynku USA, szczególnie pod względem urządzeń dołączanych do zestawów pre-paidowych. Odwrotna sytuacja panowała w III kw. w Kanadzie, gdzie rynek telefonów komórkowych znacząco osłabł. Analityków rozczarowały również dane z Ameryki Łacińskiej, która była wskazywana jako obszar dobrze rokujący pod względem sprzedaży komórek. Okazało się, że nie dość, iż zanotowano spadki, to jeszcze w Meksyku, który jest kluczowym krajem w regionie mają nastąpić niekorzystne zmiany w prawie telekomunikacyjnym z równoczesnym podniesieniem podatków na usługi - co dodatkowo może zniechęcić mieszkańców do zakupu telefonów. Zaskakująco złe wyniki nadeszły także od azjatyckich "tygrysów" - mniej telefonów sprzedano w Chinach, Indiach i całym regionie Azji-Pacyfiku

Znacznie lepiej sytuacja wygląda na rynku Europy Zachodniej. W III kw., po raz pierwszy w tym roku, zanotowano wzrost sprzedaży zarówno zwykłych telefonów komórkowych, jak i bardziej zaawansowanych urządzeń (smartfony). Pozytywne zmiany, w ujęciu sekwencyjnym (II, III kw.) zaszły także w regionie CEMA (Europa Środkowo-Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka) - dużym powodzeniem cieszyły się telefony marki LG.

Przestaliśmy masowo kupować komórki

Sprzedaż telefonów komórkowych w III kw. 2009 r. /IDC (miliony sztuk)

W zestawieniu producentów - liderów rynku komórek niepodzielnie rządzi Nokia, mimo narastających problemów. W III kw. br. firma zanotowała spadek przychodów o 20 proc., obniżyła się także średnia cena sprzedaży telefonów (ASP - Average Sell Price). Udziały Nokii w rynku spadły z 41 proc. do 35 proc., ale mimo to dystansuje ona pozostałych rywali w komórkowych wyścigu.

Na drugim miejscu uplasował się koreański koncern Samsung, który ustanowił swój nowy rekord w liczbie sprzedanych telefonów (60 mln na kwartał). Dzięki temu, z dużym prawdopodobieństwem, firma wykona założony wcześniej plan sprzedaży 200 mln sztuk telefonów w 2009 r. Powodzeniem cieszą się multimedialne aparaty Samsunga, z dotykowymi wyświetlaczami i klawiaturą QWERTY. W IV kw. br. koncern planuje także wypuścić na rynek urządzenia bazujące na systemach operacyjnych Android i Linux.

Podium liderów zamyka LG Electronics. Pierwszy raz w historii firmy sprzedała ona 30 mln telefonów komórkowych kwartalnie. Niemal połowę stanowiły urządzenia tanie (poniżej 100 USD), które są atrakcyjne dla dużej grupy odbiorców, ale analitycy zwracają uwagę, że LG powinno swój potencjał wykorzystywać także w dziedzinie bardziej zaawansowanych aparatów (w IV kw. br. firma planuje zaprezentować nowe modele smartfonów opartych na systemie Android i Windows Mobile). LG zanotowało największy wzrost udziału w rynku (37,4 proc.) ze wszystkich producentów obecnych w zestawieniu IDC.

Bardzo dobre wyniki Samsunga i LG nie zdołały jednak odbudować rynku telefonów komórkowych. Ostatnie miejsca wśród "Top Five" IDC zajęły: Sony Ericsson (spadek udziałów o 45,2 proc.) i Motorola (-46,4 proc.)