Promocja firmy bez nakładów finansowych?

Łukasz Kluj, Dyrektor Regionalny Europy Środkowo-Wschodniej LEWIS PR, podpowiada pięć sposobów, aby twoja firma stała się rozpoznawalna i dotarła szybciej ze swoją usługą do potencjalnych klientów.

 

Promocja firmy bez nakładów finansowych?

Houston mamy start-up PLAKAT

W Polsce powstaje 200 tys. firm rocznie. Tylko nieliczne odniosą sukces. Obecnie  ważny jest nie tylko pomysł na biznes, jego wykonanie, ale także dobra promocja proponowanej usługi czy produktu. Istnieje kilka prostych sposobów, które pomogą ci wypromować swoją firmę:

  1. Niech świat się o tobie dowie [informacja prasowa]
Jeśli  produkt w jakiś sposób ułatwia życie ludziom lub usprawnia różnego rodzaju procesy biznesowe to informacja prasowa skierowana do mediów i blogerów na pewno pomoże Ci zaistnieć w sieci i dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Pamiętaj, aby dobrze wybrać media, do których wysyłasz informację. Nie wysyłaj informacji o nowym sposobie optymalizacji procesów rekrutacji do modowych pism dla kobiet. To częsty błąd, który irytuje dziennikarzy. Pamiętaj także, że informacja prasowa powinna być napisana przystępnie, konkretnie, bez poetyckich udziwnień. Twój tekst powinien odpowiadać na pięć podstawowych pytań: „Kto? Co? Kiedy? Gdzie? Dlaczego?” i zawierać niezbędne dla dziennikarza informacje.

  1. Od dostawcy do doradcy [blog firmowy]
Prowadząc blog firmowy można przyciągnąć osoby zainteresowane daną tematyką, ale także  klientów. Pisanie bloga wymaga systematyczności, więc zastanów się czy będziesz miał czas go prowadzić. Firmowy blog to elastyczne i tanie rozwiązanie, ale jednocześnie solidny kapitał, który może umocnić pozycję firmy na rynku. Prowadzenie bloga firmowego z pozycji eksperta i doradcy, który dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem może pomóc w budowaniu zaufania wśród potencjalnych Klientów.

  1. Stwórz własne sieci kontaktów [marketing relacyjny]
Dla młodych firm jedną z najważniejszych rzeczy są kontakty. Dlatego warto stworzyć profil firmy w serwisach typu „business networking”, m.in. Xing.com, Linkedin.com,  Viadeo.com czy w ich polskich klonach: goldenline.pl, profeo.pl. Te portale pomogą ci w sposób dynamiczny rozwijać biznesowe relacje, a także promować informacje o firmie wśród osób, które mogą być zainteresowane współpracą. Warto być aktywnym w branżowych grupach dyskusyjnych, co także przyniesie wymierne efekty, a Twoja firma zacznie być postrzegana jako lider opinii. 

  1. Gromadź i wysyłaj [NEWSletter]
W dzisiejszych czasach samo pozostawanie w kontakcie z potencjalnymi Klientami nie wystarczy. Jeśli posiadasz bloga i stronę www, umieść na niej formularz do zapisywania się na NEWSletter. Gromadź adresy mailowe, żeby w niedalekiej przyszłości wysłać do swojej bazy aktualną ofertę lub np. informację na temat nowości produktowych czy linki do materiałów eksperckich.

  1. Dziel się wszystkim i buduj markę [social media]
Facebook, Youtube, Twitter  - niech pierwszy rzuci kamieniem, ten kto nie ma konta w żadnym z tych serwisów. Dzięki aktywności na twitterze można budować relacje z klientami, reklamować nowe produkty i usługi, a w końcu po prostu budować własną markę. To samo tyczy się Facebooka. Dziel się z fanami ciekawostkami, pożytecznymi informacjami. Dzięki temu zaczniesz budować i umacniać własny brand. Nie bez znaczenia jest też YouTube. Krótkie filmy wideo mają coraz większe znaczenie w marketingu, zwłaszcza jeśli są przydatne – pokazują jak twój produkt lub usługa mogą ułatwić życie albo po prostu uczą widzów czegoś pożytecznego.

Komunikacja za pomocą social media, internetu czy bardziej tradycyjnych media relations to naczynia połączone. Za pomocą jednego kanału komunikacji możesz promować informacje z innego, dzięki czemu więcej ludzi i potencjalnych klientów przeczyta np. twój blogpost albo recenzje produktu w prasie specjalistycznej. Pamiętaj o tym.

Ważne, żebyś był konsekwentny i komunikował się regularnie. Nie ma nic gorszego niż martwy profil w mediach społecznościowych czy blog z kilkoma notkami publikowanymi raz do roku.

Jeśli natomiast nie czujesz się na razie na siłach, żeby zacząć samodzielnie komunikować swoją firmę, to na razie się nie martw. Właśnie dla ciebie stworzyliśmy „Houston, mamy start-up”. Nagrodą w konkursie dla zwycięskiego start-upu jest półroczna obsługa przez LEWIS PR (od listopada 2013 do kwietnia 2014). Agencja zrealizuje warsztat strategiczny, opracuje strategię komunikacji, przeprowadzi szkolenie medialne, a także zajmie się media relations, monitoringiem mediów, obsługą kanałów social media, monitorowaniem wydarzeń wydawniczych.  

Nie zostawimy Cię jednak po pół roku na pastwę losu. Przez ten czas będziesz miał okazję doszkolić się z PR-u, dzięki pakietowi szkoleń e-learningowych ufundowanych zwycięzcy przez portal PRoto.pl. Pakiet obejmuje tematy:  „Kontakt z dziennikarzami - Relacje z mediami”, “Autoprezentacja, przekaz pozawerbalny”, “Prawo autorskie i prasowe w PR”, “Etyka w PR”, “Mierzenie efektów działań PR”.

Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest wysłanie na adres <a href="MAILTO:[email protected]">[email protected]</a> linku do wideo zamieszczonego w serwisie YouTube, na którym właściciele start-upu w niebanalny sposób, w ciągu jednej minuty, opowiedzą dlaczego właśnie to ich firma powinna wygrać obsługę PR-ową i jakie korzyści społeczne lub biznesowe niesie ze sobą proponowany przez nią produkt lub usługa. Zgłoszenia będą przyjmowane od 19 sierpnia do 1 października 2013 roku.

Partnerami konkursu są: Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, Kielecki Park Technologiczny, Toruński Park Technologiczny, Lubelski Park Naukowo-Technologiczny, Technopark Pomerania, Białostocki Park Naukowo-Technologiczny i KGHM LETIA Legnicki Park Technologiczny. Głównym patronem medialnym „Houston, mamy start-up” jest portal PRoto.pl. Konkurs patronatem objęli także: New Eastern Europe, Uniwerek.TV oraz Polibuda.Info. Więcej informacji o konkursie oraz regulamin na http://lewispr.pl/News/Houston,-mamy-start-up!.aspx. Jesteśmy także na Facebooku: https://www.facebook.com/pages/Houston-mamy-start-up/640144309337210.