Prognoza Zanox - dynamiczny wzrost reklamy internetowej

Sieć afiliacyjna Zanox opublikowała prognozę dla reklamy internetowej na najbliższe cztery lata. Według ustaleń firmy największe wzrosty odnotuje reklama mobilna (ponad 800 proc. w USA) Rynek reklamy internetowej w Polsce wzrośnie w ciągu najbliższych czterech lat o ponad 60 proc. a wydatki na reklamę mobilną wzrosną czterokrotnie.

W Polsce wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych spadają. Reklamodawcy wydali w tym oku 8 proc. mniej na te medium niż w roku ubiegłym. Spadek z 784 do 616 milionów złotych jest prawdopodobnie spowodowany przesunięciem budżetu w stronę reklamy internetowej, która odnotowała wzrost na poziomie 23 proc. w roku 2011, a przez ostatnie 4 lata notowała średni wzrost na poziomie 28 proc.

Reklamodawcy cenią przede wszystkim mierzalność internetu i możliwość dokładnego skontrolowania każdej wydanej złotówki. Nie bez znaczenia jest także precyzyjne targetowanie przekazu, które pozwala dotrzeć do wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Polacy także coraz chętniej sięgają po elektroniczne gadżety i internetowe źródła informacji, przez co reklama w sieci i na urządzeniach mobilnych trafia do coraz większej grupy odbiorców.

Według raportu wzrost reklamy mobilnej odbędzie się nie tylko kosztem mediów tradycyjnych, ale też reklamy w wyszukiwarkach i tradycyjnych formatów. Zyska za to reklama wideo i inne formaty rich-mediowe, które mają zwiększyć swój udział z 7,9 proc. do 14,5 proc. w ciągu najbliższych czterech lat.

Na tle Europy Polska wygląda imponująco. Przychody ze sprzedaży reklam w sektorze mobilnym wzrastają o 722 proc.. Znacznie więcej niż w Szwecji, Hiszpanii czy Niemiec, gdzie średni wzrost wyniósł około 313 proc. Wartość polskiego rynku reklamy mobilnej jest szacowanana 120 milionów euro.

Światowy kryzys spowodował spadek wydatków na reklamę na całym świecie. W USA zainteresowanie reklamodawców tradycyjną prasą spadło o 8 proc. Według prognozy na najbliższe cztery lata tamtejszy rynek reklamy prasowej skurczy się z 35,84 mld. do 31,5 mld. dolarów. Najbardziej ucierpi rynek prasy codziennej, który skurczy się z 20,69 mld do 16,4 mld.

Prognozowany wzrost rynku reklamy radiowej na najbliższe cztery lata wynosi niecały miliard dolarów.