"Produkt zasięgowy to nazwa robocza, którą opracowaliśmy wspólnie z rynkiem" - cz. 2 rozmowy z Arturem Zawadzkim (Gemius)

Skoro Gemius tak dużo mówi o edukacji rynku, to nie sadzi Pan że o takich wydarzeniach powinniście informować w oddzielnym, bardziej "zjadliwym" komunikacie?

Komunikat umieściliśmy również na naszej stronie, ponieważ chcieliśmy, aby sieć reklamowa, która poinformuje swoich klientów o zmianach w badaniu i wzroście zasięgu miała "podpórkę". Chodziło o to by klient, dom mediowy mógł znaleźć również oficjalny komunikat "u źródła".

Wracające jeszcze do starej metody obliczania produktów zasięgowych - co jeżeli witryna miał wpięte 3 różne, należące do 3 różnych sieci liczniki. Na poczet, której z tych sieci zostawał naliczany zasięg?

Jeżeli witryna Motyle.pl, której nie ma w drzewie mediów, korzysta z trzech różnych liczników, wtedy z pośród nich wybierany jest ten z najwyższym priorytetem. Priorytet wynikał z arbitralnie ustalonej kolejności.

Kto ustalał kolejność?

Na początku był tylko jeden produkt zasięgowy i albo coś trafiało do Maxreach albo do drzewa mediów. Gdy pojawiał się kolejny produkt zasięgowy, wtedy był mu nadawany odpowiednio niższy priorytet. Więc nie było tak, że tymi priorytetami ktoś zarządzał. Sytuację zmienił dopiero case zlecenia z Redefine Przedstawiciele tej spółki nie tylko w rozmowach z nami, wyrażali głośne niezadowolenie. Nie jest tajemnicą, że kiedy te algorytmy były tworzone, Marcin Pery, który dziś jest Prezesem Zarządu Redefine był w gronie osób, które je tworzyły. Doskonale więc zdawał sobie sprawę z powodów różnicy w wynikach.

Dlaczego więc w opublikowanej przez Was tabelce nie znalazł się zasięg stat24?

Dla usystematyzowanie - tabelka, o którą Pan pyta zawierała dane styczniowe, porównywała dwie metody - z zachowaniem unikalności witryn z drzewkiem mediów i z duplikacją witryn pomiędzy drzewkami. Styczeń był pierwszym miesiącem, dla którego przygotowaliśmy drzewko agregatów Redefine, w skład którego wchodził produkt zasięgowy Redad oparty na stat24. Ponieważ dane te nie były analizowane w ten sposób wcześniej, uznaliśmy, że zaprezentujemy zmiany tylko tych produktów zasięgowych, które istniały w drzewkach w danych grudniowych 2008 roku i których zasięgi zmieniły się z miesiąca na miesiąc.

Jaki był zasięg produktów zasięgowych RedAd, a jaki jest obecnie?

Dokładnych liczb nie pamiętam, ale wydaje mi się, że było to ok.55 proc. a po zmianie jest to ok. 70 proc. zasięgu.

Czyli RadAd jest obecnie absolutnym liderem na polu produktów zasięgowych?

Zgadza się.