Pożyteczne P2P?

Użytkownicy Internetu wymieniający się plikami muzycznymi w formacie MP3 kupują „oficjalne” płyty częściej niż internauci nie korzystający z serwisów P2P.

Według raportu Jupiter Media Metrix, internauci korzystający z serwisów typu KaZaA czy Morpheus więcej niż inni użytkownicy Sieci wydają na tradycyjne nośniki z muzyką. 34% osób wymieniających pliki za pośrednictwem sieci P2P stwierdziło, że od czasu, gdy z nich korzystają, wydają więcej na wydawnictwa płytowe. 15% internautów wydaje na płyty mniej, od kiedy zaczęło korzystać z możliwości wymiany plików muzycznych. W przypadku połowy ankietowanych poziom wydatków nie zmienił się.

10% internautów nie korzystających z serwisów P2P ograniczyło swoje wydatki na płyty, więcej od czasu pojawienia się w Sieci „bezpłatnej alternatywy” wydaje 19%. W przypadku 71% kwoty przeznaczane na zakup płyt pozostały bez zmian.

Tymczasem według wielkich wytwórni muzycznych, pojawienie się serwisów typu Napster, czy KaZaA spowodowało w ub. roku spadek sprzedaży o 5%. Organizacja skupiająca przedstawicieli wytwórni – RIAA – przeprowadziła w ub. roku ankietę, w której 23% respondentów stwierdziło, że nie będzie wydawać więcej na płyty, ponieważ może uzyskać dostęp do wybranych utworów muzycznych za darmo.