Potęga klików - reklama w wyszukiwarkach internetowych

Podsumowanie ofert reklamowych

Google.pl

Najbardziej rozbudowaną ofertę posiada Google. Gigant z Kalifornii oferuje trzy sposoby rozliczeń, pięć form reklamy i sześć metod targetowania reklam (w tym specjalna odmiana reklam mobilnych przeznaczonych dla telefonów komórkowych i palmtopów). Mamy do dyspozycji także rozbudowane raporty, wykresy i kilka przydatnych narzędzi do optymalizacji i konfiguracji kampanii (w tym narzędzie do edycji kampanii offline). Do tego dochodzi reklama lokalna poprzez Google Maps, która wkrótce ma być publicznie dostępna również w Polsce.

Onet

Mniej rozbudowana jest oferta Onetu, dającego nam do dyspozycji trzy sposoby rozliczania opłat, dwie formy reklamy (nie licząc form graficznych wyświetlanych tylko na stronach Onetu) oraz jedną metodę targetowania reklam. Nie otrzymamy tutaj żadnych szczegółowych raportów, narzędzi ułatwiających optymalizację kampanii, ani narzędzi offline. Dość ubogie są także możliwości targetowania kampanii. Mamy do dyspozycji jedynie geolokalizację, czyli ograniczenie wyświetleń do danego miasta czy województwa. Atutem Onetu (na przykład w stosunku do oferty Google dla Polski) są za to linki telefoniczne i lokalizator internetowy Zumi.pl, pozwalający na wyświetlanie wizytówki firmy w miejscu jej lokalizacji i wyświetlanie jej w wynikach wyszukiwania dla danego miasta na zdefiniowane słowa kluczowe. Dostępna jest również darmowa wersja tych wizytówek.

Netsprint i WP

Podobną do Onetu ofertę mają połączone Netsprint i Wirtualna Polska. Oferują one trzy sposoby rozliczania opłat, dwie formy reklamy i jedną metodę targetowania reklam. Podobnie jak w Onecie, nie otrzymamy tutaj żadnych szczegółowych raportów, narzędzi ułatwiających optymalizację kampanii ani narzędzi offline. Części czynności nie można wykonać samodzielnie - poprzez panel zarządzania kampanią i konieczny jest kontakt z pracownikami Netsprint.pl. Często jest to jednak wygodniejsza i mniej czasochłonna forma. Wystarczy wysłać e-mail z danymi kampanii, a konsultant Netsprint wszystko za nas skonfiguruje. Linki telefoniczne oprócz targetowania na miasta i województwa można dodatkowo targetować na dni tygodnia i godziny, w których mają się wyświetlać.

* * *

Każdego dnia miliony internautów mówią nam prosto z mostu, czego chcą. Marketerzy 20 lat temu mogli tylko pomarzyć o tak potężnym źródle informacji. Dziś mamy je w zasadzie za darmo. A gdy do tego dorzucimy niemal całkowitą mierzalność skuteczności i kontrolę nad kosztami... Nie, to chyba zbyt piękne... A jednak. Nikt się chyba już nie dziwi, że budżety na kampanie SEM ciągle rosną. I pewnie szybko nie przestaną. Przegra ten, kto zostanie w tyle. Jak zawsze.

Tak więc, Panie i Panowie - klikajmy!

I niech CTR będzie z Wami!

Autorem tekstu jest Łukasz Matuszewski z firmy BlueRank. Kontakt z autorem: l.matuszewski [małpa] bluerank.pl

Patrz także:

Nietypowe formy linków sponsorowanych