Pora na Gnutellę?

Gnutella okazała się nie do przełknięcia dla niemieckiego oddziału Ferrero, producenta kremu orzechowego Nutella. Prawnicy koncernu zmusili właścicieli domen Gnutella.de i Newtella.de do zamknięcia witryn oferujących usługi peer-to-peer.

Adwokaci czekoladowego potentata zażądali zmiany nazw domen, nawiązujących do marki ich klienta, ponieważ ich zdaniem oferowane za pośrednictwem witryn usługi źle wpływają na wizerunek firmy. W oficjalnie komunikacie przedstawiciele koncernu uznali, że zagrożeniem dla jego wizerunku jest kojarzenie nazwy Nutella z witryną „przez miliony użytkowników Internetu utożsamianą z wirtualnym piractwem i dziecięcą pornografią, zamiast przyjaznym rodzinie kremem czekoladowym do smarowania pieczywa”.

Zarzuty Ferrero odnoszące się do chęci wywołania skojarzenia z Nutellą wydają się potwierdzać oryginalne materiały założycieli Gnutelli. Wśród pierwszorzędnych zalet Gnutelli wskazywali oni, że „seksowna nazwa czyni jeszcze bardziej złaknionym czekoladowej miłości”.

Jak dotąd jedynie niemieccy właściciele domen Gnutelli otrzymali ultimatum prawników Ferrero. Nic nie wiadomo na temat dalszych działań koncernu w tej kwestii na arenie międzynarodowej. Nazwa Gnutella to kombinacja akronimu na pakiet bezpłatnego oprogramowania dla systemu Unix, w którego skład wchodzi Linux – GNU, oraz nazwy wspomnianego kremu orzechowego.