Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Najważniejsze pytanie : jak monetyzować społeczność?

Większość prelegentów wcześniej czy później sprowadzała swe prezentacje do wniosków dotyczących monetyzacji serwisu społecznościowego. Wszyscy byli zgodni, że społecznościówki to idealna materia do zarabiania pieniędzy. Pytanie tylko - jak robić to najskuteczniej?

O tym, iż najwyższy czas zacząć na Naszej Klasie zarabiać mówił nowy prezes największej społecznościówki w Polsce Arkadiusz Pernal. Mówimy nie: szumowi reklamowemu (nadmiarowi kreacji na jednej odsłonie, dużej liczbie wysyłanych e-mailingów jednego dnia) oraz inwazyjnym formom reklamowym (laserowym, scrollowanym, expandowym, XHTML-om) - deklarował A. Pernal potwierdzając swe słowa przykładami kilku casów zbudowanych wokół nowej filozofii reklamowej portalu tj. engage marketingu.

Rafał Agnieszczak (Fotka.pl) w swojej prezentacji poświęconej znalezieniu odpowiedniego momentu, w którym można zacząć zarabiać na społecznościach, przekonywał- im szybciej zaczniesz, tym szybciej zaczniesz zarabiać i sugerował odważne porzucenie społecznościowych ideałów. Na przykładzie Fotka.pl udowodnił ponadto, że obecność w serwisie reklam i wersji płatnej wcale nie spowalniają jego rozwoju i że im więcej zdywersyfikowanych źródeł przychodu tym lepiej. Najtrudniejszą, ale najbardziej stabilną formą zarabiania na społeczności są - wg R. Agnieszczaka - płatne usługi.

Podobnie na płatnych usługach swój biznes buduje (już od 2005 r.) społecznościowy serwis dla chrześcijan Przeznaczeni.pl. 72% zarejestrowanych w serwisie osób przyznaje, że głównym powodem przyłączenia do społeczności była chęć znalezienia małżonka/i. Po prawie 4 latach działalności serwis może pochwalić się 172 małżeństwami osób, które poznały się w sieci. Ponad połowa użytkowników przyłączyła się do Przeznaczonych w celu poznania osób, dla których ważne są wartości chrześcijańskie. Na pytanie: czemu serwis się nie reklamuje, Maciej Koper, założyciel Przeznaczeni.pl, odpowiedział że to tajemnica, ale zdarzyło im się zgrzeszyć z adwords.

Ciekawy wniosek wypłynął z prezentacji Michała Dyrdy (Pixelate Ventures, epuls.pl), który przekonał że najlepszą formą monetyzacji specyficznego (bo skierowanego do nastolatków) serwisu jest sprzedaż dodatkowych usług, dzięki którym jego użytkownicy będą mogli lepiej się "pozycjonować" wśród swych znajomych. Zarabianie na sprzedaży funkcjonalności dzięki, którym uczestnicy społecznościówki będą mogli się reklamować i promować (w epuls.pl w postaci: płatnych kont i usług, personalizacji oraz prowizjom i podatkom od wirtualnej waluty) to najlepszy - wg M. Dyrdy - sposób na zarabianie pieniędzy na społeczności (reklama w stosunku do tych usług powinna występować w proporcji 20:80).

Na innym modelu biznesowym zbudowany został społecznościowy serwis na telefony komórkowe Belysio.com. Polska jest na szóstym miejscu w Europie pod względem liczby użytkowników telefonów komórkowych. Jak podaje UKE 36 mln Polaków korzysta z tej formy komunikacji. Dzięki Belisio.com wszystkie osoby należące do społeczności mobilnej, mogą poznać aktualne położenie swoich użytkowników z dokładnością do 100 m.

Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Czy społeczności mobilne zmieniły społeczeństwo? Michał Uherek

Model biznesowy Belysio.com zbudowany jest na usługach: B2C (dostęp do usług, dostęp do kontaktów np. randki, dostęp do produktów), B2B (reklama geolokacyjna, reklama dopasowana profilowo oraz kontekstowa), a także C2C (ciekawe rozwiązanie w postaci ruchomego "słupa ogłoszeń" z plecakiem pełnym różnorodnych towarów).