Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Jak społeczność budować i o nią dbać?

Problematyka budowania i utrzymywania społeczności poruszana była w wielu prezentacjach. Społeczności nie są wynalazkiem internetu, społeczność nie bierze się z technologii tylko z konkretnej ludzkiej potrzeby - mówił Jarosław Śliżewski (Wyborcza.pl) opisując przenikanie się offlinowych i onlinowych relacji uczestników community (na przykładzie społecznych akcji inicjowanych przez dziennikarzy Gazety Wyborczej). Warunkiem sukcesu w tym obszarze jest jednak przestrzeganie kilku zasad: autentyczna potrzeba zrobienia czegoś pożytecznego, udział medium jako uczestnika społeczności, jawność celów oraz prawdziwa pasja.

Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Media w społecznościach czy społeczność w mediach? ... Jarosław Śliżewski

Artur Gortych (Artegence), którego agencja buduje społeczności od 1995 r. mówił o budowaniu społeczności skupionych wokół marki. Uczestnictwo w takim produktowym serwisie - wg Gortycha - zaspokaja niezwykle ważne potrzeby jednostki: psychologiczne (potrzeba akceptacji i przynależności) oraz społeczne (zabawy, ekspresji i rywalizacji). Skupiona wokół marki społeczność to dla firmy niezaprzeczalne profity: oprócz zwiększania sprzedaży to również redukcja kosztów, budowanie image marki i wartości dodanej, lojalizacja użytkowników i budowanie z nimi relacji, a także dialog z konsumentem. Świecimy przykładem - chwalił się Gortych przywołując coraz to nowe casy: Filmweb, Dom Sunsilk, PlayMobile, Xyber Mech czy Alior Bank.

Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

O społecznosciach dla profesjonalistów mówił Arvind Juneja, community manager, GoldenLine.pl

O budowaniu specyficznej - bo nie anonimowej - społeczności opowiadał Arvind Juneja (GoldenLine.pl). Prelegent przedstawił alegorię internetu, jako świata, w którym wszyscy chodzą w maskach, nikt tak naprawdę nie wie kto jest kim. Wielu użytkowników nie rozumie, że Goldenline.pl jest miejscem w którym należy zdjąć maskę. Dlatego największe problemy serwisów dla społeczności biznesowych to: "brak" anonimowości, cienka granica między światem wirtualnym a rzeczywistym oraz niechęć bycia znalezionym przez innych ("Google mnie widzi! Aaaa!!").

O fenomenie społeczności ludzi Bardzo Lubiących Informować Przyjaciół jak zawsze z pasją i humorem opowiadał Marcin Jagodziński (Gadu Gadu). Prelegent udowodniał że mikrobloging jest zajęciem jak najbardziej makro, okazało się, że popularnym nawet wśród znaczących nazwisk polskiej branży internetowej. Największą barierą w rozwoju tego typu mikrospołeczności jest mentalność i (często błędne) przekonanie użytkowników, że tak naprawdę to przecież "oni nic nie robią" - o czym więc mogliby blipować i to w zaledwie 160 znakach? A jednak. Blip wciąga i uzależnia, wg Jagodzińskiego jest trzecim (po Twitterze i wessanym przez Google Jaiku) mikroblogowym serwisem na świecie. A wciąż wprowadzane są nowe funkcjonalności...

Nie zawsze trzeba jednak "budować" społeczność. My nie tworzyliśmy naszej społeczności. Powstała jeszcze zanim powstał bank - wymownie podkreślił Tomasz Lipiński (mbank.pl) wspominając uruchomienie pierwszego internetowego banku w Polsce. Bez uczestników community dostarczających pomysły, porady, bez społeczności udzielającej się na mforum dyskusyjnym oraz bezinteresownie zasiadającej w mRadzie, mbank nie osiągnąłby sukcesu. Nie da się jednak posiadać społeczności bez osobistego poświęcenia i zaangażowania pracowników - podsumował T. Lipiński.

Podobny sukces (dzięki uczestnikom społeczności) odniósł serwis typu social lending Kokos.pl. Jesteśmy dłutem, a społeczność to Michal Anioł - filozoficznie stwierdził Sebastian Ptak (Kokos.pl) podkreślając, że ok. 95% funkcjonalności wprowadzonych do serwisu powstało dzięki sugestiom jego użytkowników. Społeczność sprawiła, że suma pożyczek udzielonych za pośrednictwem Kokos.pl wynosi już ponad 3,5 mln zł.

Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Pożyczki sąsiedzkie XXI wieku Sebastian Ptak

Wg Sebastiana Ptaka wartość pożyczek udzielonych przez wszystkie trzy serwisy social lendingowe w Polsce (kokos.pl, monetto.pl oraz finansowo.pl) wyniosła już 10 mln zł. Oczywiście ten sektor wciąż stawia pierwsze, niepewne kroki, a ludzie są bardzo nieufni. Najmniejsza wpadka jednego z graczy, zniechęci klientów, co przełożyć się może na porażkę całej branży. - przestrzegał prelegent.

Na jak wiele można pozwolić ludziom i czy spełniać wszystkie "zachcianki" w imię przywiązania usera do społeczności? Na te pytanie odpowiadał w swojej prezentacji Michał Olszewski (Gazeta.pl) na co dzień opiekujący się serwisem blogowym Blox.pl. Przeważająca większość osób zgłaszających pretensje odnośnie działania serwisu to wg M. Olszewskiego tzw. no-liferzy - osoby spędzające większość czasu na ulubionym serwisie i nie mający czasu na życie prywatne. To oni w większości przypadków wnoszą pretensje odnośnie usability i kwestii technicznych, czyli w sprawach o których nie mają pojęcia. Gdyby je mieli to byśmy ich zatrudnili - powiedział z przekąsem M. Olszewski. Prelegent nie zgodził sie ze stwierdzeniem zaprezentowanym przez przedstawiciela Kokos.pl, że należy wprowadzać wszystkie funkcjonalności, o które proszą użytkownicy. Twórcy serwisu, już w dniu jego startu powinni mieć plan rozwoju funkcjonalności strony. Użytkownikowi należy odpowiadać jedynie w określonych przypadkach, np. gdy pyta o to jak założyć konto, nie wie jak działa określona funkcjonalność, albo gdy informuje o znalezionym w serwisie błędzie - przedstawił swe stanowisko Olszewski.

Związany z Onetem od 2000 r. Marek Soból opowiadał jak radzić sobie m. in. z "trolami" i jak uchronić forum przed spamem. Z zachowaniami patologicznymi w sieci walczy się, ponieważ wymaga tego prawo i względy bezpieczeństwa. Ważne jest także to, że niewłaściwie zachowanie "psuje" społeczność, jak również i wizerunek wydawcy w oczach reklamodawców.

Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Jak radzić sobie z: trolami, flame wars, spamem, reklamą, konfliktem pokoleń w społecznościach, czyli starsi stażem kontra nowi (dzieci neo) Marek Soból

Natura ludzka, ludzki mózg, nasze instynkty i potrzeby nie zmieniają się gdy wchodzimy do internetu - mówił Marek Soból przekonując, że nie należy uciekać się do metod policyjnych obchodząc się z użytkownikiem. Jednym z ulubionych rozwiązań Marka Sobóla jest ranking wieloczynnikowy, który ocenia działalność uczestnika społeczności i wystawia mu widoczna dla innych ocenę.