Polskie fanpage na Facebooku - Fanpage Trends marzec 2011 r.

Polskie fanpage na Facebooku - Fanpage Trends marzec 2011 r.

Aktywni fani

Liczby fanów oraz ich imponujące przyrosty są najbardziej widocznym wskaźnikiem wielkości fanpage’u, jednak nie świadczą o aktywności fanów. W niektórych przypadkach kontakt z fanpage’m ogranicza się wyłącznie do polubienia profilu. Dobrym przykładem mogą być Nie mów do mnie z rana oraz Papierosy są do dupy i Kuba Wojewódzki, choć mają ponad 300tys. fanów, to zaledwie kilka tysięcy z nich było jakkolwiek aktywnych w marcu (opublikowało, skomentowało lub polubiło post na fanpage’u). Oznacza to, że zaledwie od pół do dwóch procent ich fanów reaguje na treści publikowane na tablicy.

Ranking polskojęzycznych fanpage’y ze względu na liczbę aktywnych fanów w marcu 2011 przedstawia poniższa tabela. Największą liczbę aktywnych użytkowników mają Demotywatory - ponad 53tys. Następny w kolejności jest profil Roberta M. Nie był on obecny w poprzednim zestawieniu gdyż na koniec marca miał 170tys. fanów, co nie gwarantuje obecności nawet w trzydziestce największych.

Jednak fani Roberta M są wyjątkowo zainteresowani tym co się dzieje na jego profilu. Prawie 30tys. z nich odnosiło się do treści tam publikowanych, a jak zobaczymy niżej liczba komentarzy do każdego postu znacząco przebija każdy inny polski fanpage.

Polskie fanpage na Facebooku - Fanpage Trends marzec 2011 r.

Aktywni fani

Przynajmniej 10tys. fanów angażuje tylko dwanaście polskojęzycznych fanpage’ów pokazanych w powyższej tabeli. Następny w kolejności fanpage Pezet ma już niecałe 10tys. aktywnych fanów.

Wszystkie z zaprezentowanych w tabeli profili aktywizują całkiem znaczący odsetek fanów (między 5 a 26%). W przypadku wielu innych odsetki te są znacznie niższe. Aktywność na profilu Roberta M wykonało w marcu 17% fanów. Nieco aktywniejszych fanów ma jeszcze Born in the PRL (18%).

Ciekawym przypadkiem jest Adisucks, czyli antyfanpage Adidasa powstały w reakcji na zamalowanie graffiti na murze wyścigów konnych na warszawskim Służewcu. W bardzo krótkim okresie marca zgromadził on sporą grupę fanów, spośród których prawie 7 tys. (26%) dodało jakieś treści lub polubiło treści dodane przez innych.

Na uwagę zasługują również nieco mniejsze fanpage, które choć nie mają tak dużej liczby aktywnych fanów ze względu na ogólnie mniejszą liczbę fanów, to jednak angażują dużą część tych, których posiadają. Przykładem bardzo angażującego jest profil Lekko stronniczy, ponad połowa z jego 2600 fanów angażowała się w komentowanie lub lubienie jego treści. Co czwartego fana (prawie 2 tys.) aktywizuje fanpage Lotnisko Chopina.

Aktywności i zaangażowanie fanów

Liczba aktywnych użytkowników mówi o tym ilu fanów faktycznie angażuje się w to, co dzieje się na fanpage’u. Wskaźnikiem intensywności tego zaangażowania i jego skali jest Interactivity Index (InI). Ranking ze względu na Interactivity Index przedstawia kolejna tabelka. Kolejny wskaźnik InI per 1000 pokazuje poziom tego zaangażowania zrelatywizowany do liczby fanów.

Zdecydowanie najwięcej dzieje się na profilach związanych z muzyką, aż sześć z nich jest wśród pierwszych ośmiu. Są to przede wszystkim profile stacji radiowych, jest też także fanpage Roberta M.

Polskie fanpage na Facebooku - Fanpage Trends marzec 2011 r.

Aktywności i zaangażowanie fanów

Bardzo interesująca jest w tym zestawieniu obecność profilu Mamopedia cieszącego się niezwykle zaangażowanymi uczestniczkami. Choć spośród prawie 10tys. fanów Mamopedii zaledwie sześćset jest aktywnych, to jednak są to osoby bardzo mocno zaangażowane. W marcu te 600 osób napisało ponad 20tys. komentarzy i ponad 2,5tys. postów.