Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Social marketing czyli kup mnie 2.0

Reklama w społecznościach stwarza nieporównywalne do dotychczasowych form marketingu efektywne możliwości dotarcia z komunikatem do odbiorców. Społeczności nie lubią display'ów - wszyscy są chyba w tej kwestii zgodni. Społeczności wolą personalizację reklamy oraz engage marketing, chcą mieć z reklamy "fun" - skutecznie przekonywali eksperci od reklamy.

Michał Rutkowski (Tribal DDB) w swojej "śpiewającej" prezentacji poświęconej prawdziwemu reklamowaniu się w społecznościach zawarł kilka niezwykle użytecznych rad dla social marketera: (1) jesteś gościem a nie gospodarzem, (2) to nie bazar, (3) zachowuj się autentycznie, (4) szanuj swoich odbiorców, (5) traktuj ich osobiście,(6) nie próbuj się agresywnie sprzedać oraz (7) nie bój się poczucia humoru. Przegląd casów z podwórka zagranicznego i zestawienie ich nielicznymi ciekawymi przykładami z Polski potwierdza fakt, że wiele jest jeszcze w tym obszarze do zrobienia, oraz że wymienione rady powinno sobie wziąć do serca wielu rodzimych marketerów. Podobnie jak regułę 4k sprawdzającą się zawsze w udanej reklamie społecznościowej: kontent (atrakcyjny, dopasowany), kontekst (medium też jest przekazem), kontakt (reakcja, marka w interakcji) oraz konsument (word of mouth to najlepsze medium).

Polskie serwisy społecznościowe pod lupą - relacja z konferencji CommunityStandard 2008

Kup mnie 2.0 Michał Rutkowski

W podobnym, ale nieco odmiennym duchu była prezentacja duetu Adama Wysockiego (Next/Starcom) oraz Jacka Karolaka (Starcom). Prelegenci zgodzili się z tezami przedstawionymi przez Rutkowskiego, ale podkreślili że można jeszcze inaczej. Na przykładzie dwóch kampanii wskazali nowe i ciekawe obszary do zagospodarowania dla social marketingu (np. poszukiwanie prawdziwych "trendsetterów" i ich zaistnienie w społeczności oraz wprowadzenie sponsorowanych funkcjonalności do serwisów społecznościowych). Community są stworzone do eksperymentowania i szukania nowych sposobów dotarcia do uczestników przekazem marketingowym - A. Wysocki i J. Karolak udowodnili, że warto i że się da - również w Polsce.

Robienie dobrego biznesu w i na społecznościach wciąż wydaje się działaniem skomplikowanym i trudnym. Konferencja CommunityStandard 2008. Społeczności internetowe potwierdziła jednak, że opłaca się zaryzykować. A przy odrobinie szczęścia, dużej dawce pomysłowości i kreatywności oraz przy ogromnym nakładzie pracy i zaangażowania można (co podkreślał Artur Gortych) na tym nieprzewidywalnym obszarze można całkiem nieźle zarobić.

Do zobaczenia za rok na kolejnej konferencji organizowanej przez Internet Standard z cyklu CommunityStandard.