Polskie TOP 10 - witryny o najwyższej liczbie użytkowników

Jakie serwisy i strony WWW objęte badaniem Prawdziwy Profil przyciągają najwięcej internautów? Ile czasu spędzają na nich użytkownicy? Jak zmieniają się pozycje witryn w rankingu w ciągu miesięcy? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w zestawieniach wyników badania prowadzonego przez firmę Gemius. Specjalnie dla naszych czytelników przygotowaliśmy rankingi top witryn z 11 miesięcy. Dodajmy, że badanie nie obejmuje swoim zasięgiem m.in. największych, polskich portali.

Jakie serwisy i strony WWW objęte badaniem Prawdziwy Profil przyciągają najwięcej internautów? Ile czasu spędzają na nich użytkownicy? Jak zmieniają się pozycje witryn w rankingu w ciągu miesięcy? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w zestawieniach wyników badania prowadzonego przez firmę Gemius. Specjalnie dla naszych czytelników przygotowaliśmy rankingi top witryn z 11 miesięcy. Dodajmy, że badanie nie obejmuje swoim zasięgiem m.in. największych, polskich portali.

W zestawieniach przedstawiamy dziesiątki witryn badanych przez firmę Gemius, które miały najwyższą liczbę unikalnych użytkowników od stycznia do listopada 2003 roku (najnowsze, dostępne wyniki Prawdziwego Profilu obejmują właśnie listopad ub. r.). Co ciekawe, w zestawieniach pojawiają się nie tylko serwisy i strony WWW. Firma Gemius uwzględniła również komunikator Gadu Gadu.

Do prezentacji wyników badania wykorzystaliśmy przeglądarkę gemiusExplorer, która dostępna jest z plikami Prawdziwego Profilu.

Od stycznia do września bezsprzecznym liderem była ogromna grupa stron darmowych zrzeszonych w domenie Prv.pl. Łącznie witryny odwiedzało ponad 2,4 mln unikalnych użytkowników miesięcznie. Jak wynika z badania, przez 11 miesięcy zmniejszył się jednak czas, jaki spędzają na nich internauci. W styczniu średnia długość czasu na użytkownika wynosiła 26 minut 12 sekund. W listopadzie wskaźnik spadł do niecałych 17 minut. Witryny Prv.pl mogą być dla reklamodawców atrakcyjne ze względu na ilość unikalnych użytkowników, którzy je odwiedzają.

Kontrowersyjny GRPnet?

W październiku i listopadzie pierwszą pozycję zajęła grupa GRPnet, która znacząco wyprzedziła witryny Prv.pl w liczbie użytkowników. GRPnet to produkt sieci reklamowej Adnet - funkcjonuje jako agregator witryn. Otrzymaliśmy sygnały od właścicieli serwisów, że zestawianie agregatora, czyli de facto dużej grupy witryn w poszczególnych kategoriach z jednostkowymi serwisami online jest dziwne. "Nie jest to w ani witryna czy sieć reklamowa, ani usługa komunikacyjna, tylko zestaw setek nikomu nieznanych witryn o niewiadomej zawartości"- skomentował Michał Kreczmar, wydawca serwisów online IDG Poland S.A. - "Ponadto, nie wiadomo na jakiej zasadzie przyporządkowany jest do kategorii - tym samym klient kupuje tanio zasięg w bliżej nieokreślone miejsca: w biznesie może znaleźć się witryna nastolatka prezentująca jego rodzinę, w kategorii informacje strona pornograficzna."

"Witryny wchodzące w skład GRPnet są dokładnie kategoryzowane, codziennie pracuje nad tym kilka osób - nie zgadza się Krystyna Bębenek, analityk internetowy Gemiusa - Każda z witryn jest przypisywana do jednej z kilkunastu kategorii, m.in. biznes, informacje, sport, komunikacja."

"Produkt GRPnet to przypisane do odpowiednich kategorii tematycznych, "poprawne tematycznie" witryny korzystające z usługi gemiusTraffic Personal - dodaje Adam Kwaśniewski z Adnetu - Pozostałe witryny korzystające z gemiusTraffic Personal są

podzielone na "nieskategoryzowane" - oczekujące na kategoryzację i "niepoprawne" - zawierające treści np. erotyczne. Jedynie na tych serwisach dopuszczamy ewentualność emisji erotycznych kampanii reklamowych. Siłą GRPnetu jest zasięg po niskich kosztach, a nie

konkretne tytuły."