Polskie Radio rozwija podcasting

Polskie Radio SA udostępniło trzy dni temu na swoich stronach serwis z podcastami włączając się w nowy nurt elastycznego internetu, w którym o sukcesie decyduje przede wszystkim umiejętność dostosowania się do potrzeb użytkowników. Tym samym spółka włączyła się czynnie w walkę o zainteresowanie polskich internautów, których liczba jest obecnie szacowana na 11,4 mln według badań NetTrack*. Nie wiadomo jednak do jakiej grupy odbiorców Polskie Radio ma zamiar skierować swoje podcasty.

Na stronie możemy znaleźć podcasty większości audycji Polskiego Radia. Strona została wyposażona także w kanały RSS, dzięki którym można je ściągnąć na swój dysk poprzez programy do subskrybowania podcastów, np. iTunes, Juice, Polcaster i eMusic lub też odsłuchać bezpośrednio przez WWW.

Ciekawostką dla słuchaczy, uczących się języka obcego i obcokrajowców są specjalnie przygotowane podcasty w pięciu językach: angielskim, niemieckim, rosyjskim, białoruskim i ukraińskim, które mają rozszerzyć zasięg stacji wśród targetu aktywnej i mobilnej młodzieży.

Polskie Radio rozwija podcasting

Nowy serwis podcastingowy Polskiego Radia

O poważnym podejściu świadczy umieszczenie na stronie sekcji informacyjnej, streszczającej w przystępnej formie encyklopedyczne wiadomości dotyczące podcastingu, cyfrowych technologii, które są wykorzystywane w procesie tworzenia i odsłuchiwania podcastów oraz instruktaż, tłumaczący jak samemu stworzyć podcast. Cennym dodatkiem jest także zgrabna kolumna wiadomości ze świata nowych mediów i nowinek technologicznych.

Do powstania podcastingu przyczynił się między innymi znany z MTV, VJ Adam Curry, który zaproponował dodanie kanału RSS do strony, na której umieszczane są pliki mp3 z publikacjami dźwiękowymi, dzięki czemu odpowiedni odtwarzacz, np. popularny iPod lub też odpowiedni program, jak np. iTunes, jest w stanie na bieżąco śledzić jej aktualizację i pobierać podcasty.

Gdy polskie podcasty na dobrą sprawę nie odnoszą większego sukcesu, na świecie, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, są już poważnym obiektem zainteresowania radiowców, medioznawców i marketerów. Na Konferencji Portable Media Expo & Podcastingu (http://www.newmediaexpo.com/) podcasting omawiany jest przez ekspertów, wśród których prym wiedzie Leo Laporte, znany pisarz, programista i autor własnego podcastu - TWiT.tv (http://www.twit.tv/). Być może przyczyną tej różnicy jest niski poziom merytoryczny polskiego podcastingu, słaba znajomość samego terminu "podcasting", a także niewielka popularność rozwiązań internetowych takich jak. RSS. Na razie nie prowadzi się na ten temat badań.

Podcasting jako jedno z najbardziej obiecujących, nowych mediów, umożliwił w ostatnich dwóch latach rozwój podvertisingu (reklamy podcastowej), na którą wydatki w 2006 r., w Stanach Zjednoczonych, wyniosły 80 mln mln dolarów. EMarketer przewiduje zaś, że w ciągu najbliższych pięciu lat ich poziom wzrośnie aż pięciokrotnie.. Jest to wprawdzie kropla w morzu wydatków amerykańskich firm na reklamę online, które w roku 2005 wyniosły 12,5 mld dolarów, a w roku 2006 16,8 mld dolarów. Jest to również stosunkowo mało porównując podvertising choćby z reklamą bannerową, na którą wydatki w roku ubiegłym wyniosły w Stanach Zjednoczonych 3,44 mld dolarów.

Mimo, że rynek podvertisingu wykazuje ciągły wzrost, nie ma jednak zgody, co do poziomu dalszej dynamiki wzrostu samych odbiorców tego medium. Jak stwierdza się w wydanym tydzień temu Arbitron/Edison Media Research Internet and Multimedia 2007 Study, świadomość terminu podcastingu w Stanach Zjednoczonych wzrosła wprawdzie w zeszłym roku z 22% do 37%, a ilość odbiorców podcastów z 11% do 13%, jednak jak pisze Journalism.co.uk, nie jest to jeszcze oznaka boomu w tym kraju.

Serwis z podcastami Polskiego Radia:http://www.polskieradio.pl/podcasting/

*osoby powyżej 15 roku życia

Co to jest podcast ?

Podcasting, podcast to forma internetowej publikacji dźwiękowej, najczęściej w postaci regularnych odcinków, z zastosowaniem technologii RSS do plików dźwiękowych. Nazwa wzięła się z połączenia słów iPod - odtwarzacz muzyczny firmy Apple i broadcast (z ang. transmisja, przekaz), choć strona firmy Creative wyjaśnia nazwę jako skrót od "Personal On Demand". Podcasting pojawił się w czasie największego rozkwitu wspomnianych odtwarzaczy MP3, prawdopodobnie jako alternatywa dla brakującej w nich funkcjonalności radia. Aby słuchać podcastów nie trzeba posiadać iPoda, ani innego odtwarzacza muzycznego - wystarczy komputer odtwarzający pliki MP3 i oprogramowanie pobierające i katalogujące transmisje na podstawie informacji zawartych w publikowanych razem z podcastami plikach RSS (wiele podcastów nie wymaga nawet tego, publikując bezpośrednie linki do plików MP3 na stronach WWW).

Źródło: Wikipedia, http://pl.wikipedia.org/wiki/Podcast

***

Autorem tekstu jest Konrad Szlendak