Polski handel bez zmian

W porównaniu z pierwszą połową 2000 r. asortyment polskich sklepów internetowych nie zmienił się lub zmienił się w nieznacznym stopniu - czytamy w najnowszym raporcie I-Metrii SA, sporządzonym na podstawie badania, które przeprowadzono na losowo wybranych 150 sklepach.

W porównaniu z pierwszą połową 2000 r. asortyment polskich sklepów internetowych nie zmienił się lub zmienił się w nieznacznym stopniu - czytamy w najnowszym raporcie I-Metrii SA, sporządzonym na podstawie badania, które przeprowadzono na losowo wybranych 150 sklepach.

Nadal najczęściej oferowanymi towarami w Sieci są książki - ok. 30%, na drugim miejscu plasują się multimedia, które oferuje 18,7% sklepów. W porównaniu z pierwszą połową 2000 r. o ok. 7% zmniejszyła się liczba sklepów sprzedających sprzęt komputerowy i oprogramowanie - stanowią one zaledwie ok. 16%.

Jak wynika z raportu, w polskiej Sieci znajduje się aż 800 adresów sklepów internetowych, z których znaczna część nie działa. W raporcie nie podano, czy są to przedsięwzięcia nieudane i zamknięte, czy w fazie tworzenia.

Ponad połowa sklepów (co może wydać się zaskakujące) twierdzi, że posługuje się rozwiązaniami technologicznymi autorstwa własnych pracowników. Niecałe 30% używa oprogramowania stworzonego na zamówienie przez firmę zewnętrzną, 17,6% kupuje gotowe rozwiązania.

Jednym z elementów strategii marketingowej sprzedawców jest podkreślanie niskich cen w handlu internetowym. Ostatnie badania wskazują jednak na coś wręcz przeciwnego. Spośród firm, które jednocześnie prowadzą sprzedaż tradycyjną i online, tylko 32,2% sprzedaje taniej przez Internet. Nadal 1,7% sklepów oferuje w Sieci ceny wyższe.

72,9% sklepów internetowych może poszczycić się gronem stałych klientów i może dzięki temu internetowi sprzedawcy wciąż są pełni optymizmu. Ponad połowa ocenia perspektywy rozwoju polskiego e-handlu dobrze lub bardzo dobrze, 30% wykazuje umiarkowany entuzjazm, a tylko 18% deklaruje pesymizm.