Polska: szanse na Internet z satelity

Wprowadzenie usług satelitarnego dostępu do Internetu może być remedium na kiepską kondycję rynku internetowego w naszym kraju – wynika z raportu pt. "Szerokopasmowy, satelitarny dostęp do Internetu - możliwość implementacji na rynku polskim" opublikowanego przez Global eMarketing. W Polsce mamy doskonałe warunki, by wprowadzić taką usługę dostępową, a co więcej, firmy mogą liczyć na spore zainteresowanie ze strony klientów.

Jak wskazują analitycy Global eMarketing, w naszym kraju ok. 2,5 mln domostw ma dostęp do satelitarnego sygnału telewizyjnego. Tym samym dla tych, którzy posiadają komputer, koszt instalacji ograniczy się jedynie do zakupu modemu analogowego bądź cyfrowego (niezbędnego do przesyłania danych). Potencjał rynku takich usług jest ogromny. ”W Polsce aż 30% Polaków, którym uboga infrastruktura telekomunikacyjna nie pozwala na dostęp do Sieci za pomocą tradycyjnego łącza, mogłoby wykazać zainteresowanie podobną usługą.” - czytamy w raporcie. Korzystanie z satelitarnego dostępu do Internetu jest dla Polaków atrakcyjną ofertą, chociażby z tego względu, że nakłady inwestycyjne poczynione przy uruchomieniu usługi mają charakter niewielki i jednorazowy.

Internet z satelity jest usługą bardzo popularną na świecie. Global eMarketing powołuje się na wyniki raportu Międzynarodowej Unii Telekomunikacji (ITU), która obliczyła, że w 2002 roku 10,7% wszystkich internautów, czyli 62 mln osób korzystało z szerokopasmowego dostępu do Sieci, w tym dostępu satelitarnego. Zdaniem ITU żadna z technologii nie zdobyła popularności w tak szybkim tempie.

Zobacz również:

Analitycy GeM wskazują, że w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy Środkowej, dużą popularnością cieszą się modemy kablowe oraz DSL. Od 2002 roku z tego typu połączeń korzysta 60 tys. osób. Lwia część użytkowników ma dostęp do Sieci typu dial-up. Jest to najdroższe i najmniej efektywne połączenie. Zdaniem GeM, jedyną alternatywą dla klientów może być dostęp satelitarny, który w porównaniu z „wdzwanianym” jest tańszy i szybszy.

Polska powinna pójść śladem Europy Zachodniej, w której dostęp satelitarny staje się już bardzo powszechny. W tamtej części kontynentu przychody z usług mają wzrosnąć ponad trzykrotnie do około 21,30 mld USD w latach 2003-2006. Natomiast w rejonie: Europa Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka wzrost ten ma być prawie trzykrotny, osiągając 2,87 mld USD.

„Przed polskimi usługodawcami pojawi się w najbliższym czasie wielka szansa dotycząca oczekiwanej eksplozji Internetu szerokopasmowego, a w szczególności rozwoju dostępu satelitarnego. Osiągnięcie sukcesu możliwe będzie jednak tylko dzięki przygotowaniu wysokiej jakości oferty.” - konkludują autorzy raportu.