Polska branża e-commerce ma się dobrze (tylko czy cała?)

Jak wynika z opublikowanego przez Praktycy.com raportu "E-commerce w Polsce 2009", nastroje w polskiej branży e-commerce są bardzo optymistyczne - aż 7 na 10 sklepów jest zadowolonych z wyników finansowych osiągniętych w 2008 roku, a 80% respondentów spodziewa się jeszcze lepszych wskaźników w 2009 roku! Szkopuł w tym, że badaniem objęto tylko 125 sklepów, również tych największych.

Większość przebadanych sklepów (59%) zanotowała wzrost ruchu na stronie internetowej w I kwartale 2009 r. Rosnące zainteresowanie ofertą e-sklepów przekłada się na wyniki finansowe: 7 na 10 sklepów jest usatysfakcjonowana wynikami finansowymi osiągniętymi w zeszłym roku. Najważniejsze jednak są liczby: 1/3 z badanych (32%) zanotowała w zeszłym roku przychody przekraczające 1 milion złotych rocznie, w tym 16% większe niż 5 milionów złotych. Czyż nie wygląda to bardzo różowo?

Zanim zapoznamy się z dalszymi wynikami raportu, warto zwrócić uwagę na metodologię jaką przyjęli twórcy badania. Dane do raportu "E-commerce w Polsce 2009" zostały zebrane od bardzo niewielu, bo tylko 125 polskich sklepów internetowych. Według Instytutu Logistyki i Magazynowania, jeszcze pod koniec 2007 roku w Polsce sprzedaż prowadzona była przez niemniej niż 5 tys. sklepów internetowych (nie wliczając w to podmiotów sprzedających usługi czy produkty elektroniczne, jak np. Nexto.pl). Trudno w takim przypadku uznać, by dane prezentowane przez raport "E-commerce w Polsce 2009" były reprezentatywne dla ogółu polskich e-sklepów. Co więcej badanie "E-commerce w Polsce 2009" objęło m.in. sklepy Merlin.pl, Agito.pl, Komputronik.pl, Morele.net, Kolporter.pl, Neo24.pl. Z pewnością udział tych właśnie, dużych podmiotów branży e-commerce zdecydowanie wpłyną na wysokość podanych w raporcie przychodów.

Prognozy dla przebadanych sklepów są bardzo optymistyczne - 8. na 10. respondentów spodziewa się lepszych wyników finansowych w tym roku. Co ważne, aż 91% badanych ma pewność, że obroty sklepu nie spadną w tym roku!

Polska branża e-commerce ma się dobrze (tylko czy cała?)

Ile osób jest zatrudnionych w Państwa sklepie?

O dobrej kondycji przebadanych e-sklepów świadczy także poziom wydatków na marketing, które zwyczajowo w trakcie kryzysu są zdecydowanie redukowane. Aż 8% badanych przez Praktycy.com sklepów wydaje ponad 30% rocznego przychodu na budżet marketingowy, a co czwarty respondent przeznacza na to działanie od 10 do 30%.

Marketing przebadanych sklepów internetowych, co zrozumiałe, ogranicza się do działań promocyjnych prowadzonych przede wszystkim w internecie. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się marketing realizowany w wyszukiwarkach internetowych - najpopularniejszym sposobem promowania się przez e-sklepy jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach, stosowane przez 81% badanych sklepów. Zaskakuje jednak planowany spadek popularności SEO - w roku obecnym o 4%. Drugim najpopularniejszym sposobem promocji są linki sponsorowane w wyszukiwarkach internetowych, które cieszą się stałą popularnością wśród 64% przebadanych sklepów.

Mimo nie wielkiej liczby zbadanych sklepów, prognozy na najbliższy rok mogą wprawiać właścicieli sklepów internetowych w dobry nastrój. W raporcie Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego oszacowano wartość polskiego rynku e-commerce w zeszłym roku na 11 miliardów zł. W 2009 roku handel elektroniczny ma osiągnąć wartość 13 miliardów zł.

Pełny raport: "E-commerce w Polsce 2009"