Polska wieś stawia na Internet mobilny

Z raportu "Polacy a nowe technologie" przygotowanego przez agencję OnBoard PR wynika, że Polacy chętnie korzystają z nowych technologii. Dostęp do Internetu ma prawie 60 proc. społeczeństwa a 83 proc. posiada telefon komórkowy.

W porównaniu do średniej europejskiej Polska należy do średniaków. W krajach skandynawskich dostęp do Internetu ma 90 proc. domów, podczas gdy w niektórych rejonach Węgier ponad 60 proc. domostw nie ma dostępu do sieci.

Wieś mobilna

Im młodsza grupa badanych, tym więcej gospodarstw domowych ma dostęp do internetu. W grupie wiekowej 15-24 lata 18 proc. badanych nie miało dostępu do sieci, podczas gdy w grupie powyżej 59 lat tylko 20 proc. badanych miało w domu Internet.

Jednocześnie pośród najstarszych użytkowników największą popularnością cieszy się internet stacjonarny i tylko 9 proc. korzysta z innego źródła - dostępu mobilnego.

Grupa wiekowa 40-59 lat jest jedyną grupą w której cały czas funkcjonuje dostęp wdzwaniany, wykorzystujący modem telefoniczny. Jest to też grupa w której najpopularniejszy jest Internet w telefonie komórkowym. Wykorzystuje go 2 proc. respondentów.

Najniższy odsetek gospodarstw z dostępem do stałego łącza internetowego odnotowano na wsi i wyniósł on 77 proc. badanych. Jednocześnie 24 proc. badanych ma dostęp do Internetu mobilnego (w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców jest to 14 proc, miastach 50-200 tys. 18 proc. a w miastach powyżej 200 tys. 17 proc.).

Wynika to w niedoinwestowania obszarów wiejskich, na których okres zwrotu inwestycji w infrastrukturę internetową jest najdłuższy. Z tego powodu mieszkańcy wsi sięgają po rozwiązania mobilne, niezależne od lokalnych dostawców.

Więcej kart SIM niż Polaków

Z raportu wynika, że 83 proc. Polaków posiada telefon komórkowy i z niego korzysta. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w Polsce działa w tej chwili 48,535 mln kart sim, czyli ponad dziesięć milionów więcej niż żyje obywateli (dane GUS za marzec 2011r.). W raporcie wzięto pod uwagę także karty SIM zapewniające dostęp do Internetu mobilnego. Inna przyczyna tak wielkiej liczby kart SIM jest oczywista - wielu Polaków ma po kilka telefonów komórkowych.

Najniższy odsetek użytkowników telefonów komórkowych odnotowano w grupie wiekowej powyżej 59 roku życia, gdzie z mobilnego telefonu korzysta 48 proc. badanych. W pozostałych grupach wiekowych odsetek ludzi pozbawionych telefonu komórkowego nie przekracza 11 proc. (a w grupie wiekowej 25-39 lat wynosi 2 proc.).

Na wsiach, gdzie najpopularniejszy jest Internet mobilny, najmniejszym zainteresowaniem cieszą się telefony komórkowe i korzysta z nich tylko 79 proc. badanych. W miastach odsetek użytkowników telefonów komórkowych nie spada poniżej 83 proc.

W 2010 roku w Polsce cały czas istniała sieć telefonii analogowej Centertel, której ostatnich 1000 abonentów dostało wówczas wypowiedzenia. Mimo wysokich kosztów telefonia Centertel była ceniona między innymi przez rybaków dzięki dalekiemu zasięgowi. Z telefonu korzystać można było nawet u wybrzeży Bornholmu.

Smartfony i Internet w telefonie niepopularne

W roku 2010 sprzedano na świecie więcej smartfonów niż komputerów. Mimo to w Polsce tylko 6 proc. użytkowników posiada tego typu telefon (w grupie 25-39 lat jest to 11 proc. a w grupie powyżej 59 roku życia 1 proc.).

Jednocześnie tego typu urządzenia są najpopularniejsze wśród użytkowników z wyższym wykształceniem (16 proc. posiada smartfon) i wraz ze spadkiem poziomu wykształcenia spada także ilość posiadaczy smartfonów.

Tak niewielki odsetek posiadaczy smartfona może być jedną z przyczyn dla których 88 proc. badanych przyznaje, że nie korzysta z internetu w telefonie komórkowym. Jednak im młodsi użytkownicy, tym chętniej korzystają z Internetu w urządzeniach mobilnych. W grupie 15-24 lata jest to 25 proc. badanych i odsetek ten zmniejsza się w starszych grupach, by w grupie powyżej 59 lat wynosić 3 proc.

Perspektywa rozwoju usług mobilnych

Zdaniem Pawła Kolendy, menadżera ds. badań w IAB Polska różnice w użytkowaniu Internetu w komórkach w Polsce i Europie wynikają raczej z dostępu do technologii. Jego zdaniem potrzebę korzystania z Internetu należy uświadamiać lub wręcz tworzyć, jednak musi za tym iść modernizacja infrastruktury. Jednak rozwój usług Internetowych jest wręcz nieunikniony.