Polscy internauci gotowi płacić za treści

Jak mówi raport doradczej firmy KPMG, polscy konsumenci mediów internetowych są gotowi zapłacić za treści, które są dla nich atrakcyjne. W przypadku informacji żądają filtrowania śmieci, niezawodności oraz lepszej wyszukiwarki. W przypadku muzyki z chęcią zapłacą za lepszą jakość, szybszy streaming, a przede wszystkim za możliwość dostosowania oferty programowej do własnego gustu. Polscy użytkownicy są doskonale przygotowani na najnowsze trendy i żądają szybkich zmian, problem w tym, że dostawcy treści za nimi nie nadążają.

Badanie KPMG zostały przeprowadzone w dwóch etapach, w marcu i kwietniu 2007 r. na reprezentatywnej próbie 400 polskich internautów - aktywnych użytkowników mediów cyfrowych. Wynika z niego, że grupa ta ma poważne problemy z dotarciem do interesujących treści informacyjnych i często narzeka na ubogą ofertę tematyczną platform rozrywkowych. Polscy internauci z otwartymi ramionami powitaliby szybsze dostosowanie się do ich preferencji przez dostawców treści medialnej.

Jak mówi Julita Jabłkowska-Klimczak, starszy menadżer w dziale doradztwa gospodarczego KPMG: -- Oddaliśmy głos konsumentom, którzy poznali zalety i wady oglądania filmów przez internet oraz osobom, którym nie straszny jest mały ekran telefonu komórkowego, gdy potrzebny jest wynik meczu polskiej reprezentacji siatkarzy. Postanowiliśmy sprawdzić, w jakich sytuacjach Polacy będą zainteresowani zastąpieniem telewizji, radia, czy prasy nowymi mediami oraz za jakie treści i w jakich sytuacjach są gotowi zapłacić.

Wyniki badania KPMG pokazują wyraźnie, że istnieją duże obszary, na polu których mamy do czynienia z rozbieżnościami pomiędzy potrzebami konsumentów, a ofertą rynku mediów internetowych. Miłym sygnałem jest deklaracja konsumentów do ponoszenia opłat za usługi, które będą w stanie wyeliminować te rozbieżności.

Najbardziej dotkliwie polscy internauci odczuwają: zmęczenie, wynikające z zaśmiecenia internetu, brak dostępu do wybranego medium w sytuacji "nagłej potrzeby" oraz niską jakość muzyki i filmów, odbieranych przez urządzenia mobilne lub komputery domowe. Prawie 60% ankietowanych narzeka też na, znane medioznawcom, zjawisko "szumu informacyjnego" wskazując na konieczne filtrowanie treści.

Badanie KPMG skupiło się także na rynku mobilnego internetu w Polsce. Z raportu wynika, że jest on wciąż niezbyt rozwinięty, zaledwie 15% ankietowanych twierdzi, że łączy się z internetem za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jeśli użytkownicy decydują się jednak na korzystanie z internetu mobilnego, to wybierają przede wszystkim muzykę i wiadomości. Wciąż niewiele jest także użytkowników zainteresowanych mediami wideo w komórce, tylko 2% ankietowanych miałoby ochotę na taką formę ich wykorzystania.

Dla polskich internautów, tak jak i dla użytkowników w krajach z lepszą penetracją internetu, bardzo ważna jest jednak możliwość personalizacji mediów. Prawie 50% respondentów poszerzyłoby ofertę stacji radiowych tak, aby można było dowolnie wybrać muzykę, a ponad 50% chciałoby oglądać dany program/film w wybranym momencie, a nie dostosowywać się do sztywnej ramówki.

Jedyną przeszkodą w masowym korzystaniu z zawartości mediów internetowych jest dla badanych niewystarczająca jakość jej przekazu, na co wskazuje 50% respondentów w odniesieniu do muzyki i 30% w odniesieniu do mediów wideo.

Zaskakujący jest jednak fakt, że spora grupa Polaków ma już za sobą doświadczenia płacenia za dostęp do treści w Internecie, wskazuje na to ponad 60% respondentów.

tekst: Konrad Szlendak