Polacy nie kupują ubrań w sieci (ale robią to polscy internauci)

91 proc. Polaków nie kupuje odzieży i obuwia przez internet, najczęściej z braku zaufania do wirtualnych zakupów oraz z niemożności przymierzenia kupowanego asortymentu - wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor Research International dla Fashion House Outlet Centre. Nie oznacza to jednak, że kupowania odzieży w e-sklepach obawiają się polscy internauci.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor Research International, zaledwie 10 proc. Polaków uważa, iż zakupy odzieży i obuwia w sieci to wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy, jak również większy wybór oryginalnego asortymentu. Możliwość zakupu ubrań czy butów z dowolnego zakątka świata bez wychodzenia z domu jest znaczącą wartością dla mniej niż 10 proc. ankietowanych.

-"Zakupy odzieży i obuwia są swego rodzaju rytuałem, którego integralną częścią jest mierzenie, przeszukiwanie wieszaków, półek i testowanie nowego wizerunku swojej osoby. Trudno nam z tego zrezygnować na rzecz zwykłego kliknięcia myszką" - mówi Katarzyna Czapran, marketing manager Fashion House Gdańsk.

Oprócz ograniczonego zaufania do transakcji w internecie i braku możliwości przymierzenia produktu, dziewięciu na dziesięciu Polaków do zakupu nowej bluzki czy mokasynów w wirtualnym sklepie zniechęcają również bariery techniczne. Do najczęstszych z nich należą po prostu brak dostępu do internetu lub nieumiejętność robienia zakupów w sklepach internetowych.

Przedstawione wyżej wyniki są niezwykle optymistyczne dla właścicieli centrów i sklepów odzieżowych o "tradycyjnej" formule. Z pewnością świadomym tego faktu jest Fashion House Outlet Centre, zleceniodawca badania.

Bonprix.pl to obecnie największy sklep odzieżowy w polskiej sieci (960 tys. real users wg Megapanel PBI\Gemius)

Bonprix.pl to obecnie największy sklep odzieżowy w polskiej sieci (960 tys. real users wg Megapanel PBI\Gemius)

Badanie przeprowadzone zostało w listopadzie 2008 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie oraz próbie klientów Fashion House w Piasecznie, Sosnowcu i Gdańsku. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że przyjęta metodologia obejmuje badaniem nie tylko internautów, ale również i osoby, które z sieci nie korzystają. Oznacza to, że nie tyle nie kupują one ubrań czy butów w e-sklepach, co nie kupują w internecie wcale.

Dlatego też innych informacji dostarcza stworzony przez firmę Gemius raport "Internet 2008-2009", gdzie grupą objętą badaniem byli wyłącznie użytkownicy internetu (+15). Na pytanie: "Które z podanych niżej produktów kupiłaś(eś) kiedyś w: sklepie internetowym/na aukcji internetowej?", aż 35 proc. internautów odpowiedziała, że odzież i biżuterię kupiła właśnie w sklepie internetowym. To jeszcze nic - ponieważ produktami, które znalazły się w ścisłym top 10 przedmiotów kupowanych przez polskich użytkowników internetu za pomocą aukcji internetowych, są przede wszystkim odzież i biżuteria (aż 50% spośród badanych kupuje tam tego typu produkty).

Jak podaje raport Gemiusa, aż 46 proc. internautów uważa, że kupowanie w sieci jest ryzykowne (co wydają się potwierdzać dane zebrane przez Pentor Research International wśród ogółu Polaków), ale tylko 11 proc. sądzi że ta czynność jest skomplikowana.