Pocztowi rywale konkurują - ale nie ceną

W sektorze biznesowej poczty elektronicznej dominują w tej chwili cztery duże, amerykańskie firmy - Cisco, Google, IBM oraz Microsoft. Koncerny zaciekle walczą o klientów, ale unikają przy tym wojny cenowej (każdy z nich każe sobie płacić ok. 5 USD miesięcznie za jedno konto).

Pierwszy cenę do tego poziomu zbił Google - udostępniając na początku 2007 r. zestaw aplikacji biznesowych Google Apps Premier Edition. Roczna cena licencji dla jednego użytkownika ustalona została wtedy na 50 USD (lub ok. 4,2 USD miesięcznie). "To wydarzenie miało ogromny wpływ na cały rynek - Google obniżył o 2/3 cenę za takie usługi" - mówi Ted Schadler, analityk z firmy Forrester Research.

Później dołączył Microsoft - pod koniec 2009 r. koncern obniżył cenę za jedno konto pocztowe w swoim biznesowym serwisie z 10 do 5 USD miesięcznie. Obecnie podobne ceny obowiązują również w serwisie LotusLive IBM-a oraz WebEx Cisco (podoba jest też specyfikacja oferowanych usług - klient otrzymuje zwykle do dyspozycji konto pocztowe i 25 GB miejsca na korespondencję)

"Dostawcy >>chmurowej<< poczty osiągnęli parytet cenowy" - napisał Schadler w opublikowanym właśnie przez FR raporcie "Four Giants Compete for your Cloud e-mail Business".

Zdaniem analityka, tak szybka i gwałtowna (ponad 50-procentowa) obniżka cen jest czymś bez precedensu w branży IT. Schadler dodaje też, że choć obecnie liderami w sektorze biznesowej poczty chmurowej są Microsoft i Google, to ich konkurenci nie śpią - chodzi tu głównie o IBM i Cisco (przedstawiciel Forrester Research twierdzi, że każda z tych czterech firm ma potencjał, by stać się liderem rynku).

Najmłodszym graczem w sektorze jest Cisco - ale koncern nie zasypuje gruszek w popiele. Firma walczy o klientów m.in. atrakcyjną ceną za dostęp do poczty z poziomu urządzeń BlackBerry (1 USD miesięcznie - do tej pory standardem było 7-10 USD).

Ale tak naprawdę każdy z rywali ma swoje zalety. W przypadku Google jest to ścisłe zintegrowanie poczty z całym pakietem oprogramowania dodatkowego (Sites, Docs, komunikator Talk) oraz możliwość korzystania z poczty również offline (dzięki wdrożeniu HTML5). Atutem IBM jest zróżnicowana, dostosowana do potrzeb różnych grup użytkowników, oferty (konto kosztuje od 3 do 5 USD miesięcznie). Tym samym kusi Microsoft, który na dodatek zapewnia klientom znajome środowisko (jego poczta chmurowa wykorzystuje interfejs znany z MS Outlook).

Oczywiście, korzystanie z poczty "chmurowej" nie zawsze jest tańsze od standardowego wdrażania w firmie serwera pocztowego - ale w przypadku większości użytkowników faktycznie jest to mniej kosztowne rozwiązanie. Atutem "chmury" jest też jasny i przejrzysty system płatności - Ted Schadler z Forrester Research zwraca uwagę, że w przypadku tradycyjnych serwerów pocztowych mało która firma wie, ile tak naprawdę płaci rocznie za korzystanie z poczty elektronicznej.