Piwne fotokody

Fotokody na świecie wykorzystywane są m. in. przez" Mc'Donalds (fotokody na opakowaniach oraz plakatach w metro informują o walorach odżywczych oraz zagrożeniach alergicznych pokarmów), Pepsi w kampanii z wizerunkiem modelki Kelly Brook (umozliwiają pobranie gier, tapet, oraz materiałów wideo) oraz odzieżowy koncern H&M (fotokody umieszczone na plakatach, citylightach, w katalogach, reklamach prasowych, wszywkach przy ubraniach umożliwiają połączenie z firmowym sklepem internetowym i dokonanie zakupu za pomocą telefonu komórkowego).

Operatorzy GSM, producenci telefonów oraz oprogramowania tworzą wiele własnych, niestety niekompatybilnych ze sobą standardów fotokodów (np. MaxiCode, Aztec, QR, DataMatrix). Uniemożliwia to masowe rozpowszechnienie się usługi na świecie.

W sierpniu 2008 r. wszyscy operatorzy komórkowi w Polsce porozumieli się w sprawie przestrzegania i wykorzystywania wspólnego standardu kodów DataMatrix. Wg Piotra Baranowskiego (pasjaGSM.pl) współautora raportu "Mobile Web 2.0" był to znaczący moment w popularyzowaniu tego narzędzia - Wprowadzenie i promocja tego rozwiązania na skalę jaką planuje Konsorcjum w moim przekonaniu pociągnie za sobą nie tylko zwiększenie przychodów operatorów z tytułu przesyłania danych, ale także przekona i pomoże przyzwyczaić zwykłego abonenta do korzystania z mobilnego dostępu do sieci.

Wciąż jednak za największą barierę w powszechnym wykorzystaniu fotokodów w komunikacji marketingowej uważa się wysokie ceny za transfer danych naliczane przez operatorów oraz brak świadomości użytkowników telefonów komórkowych w zakresie wykorzystania możliwości fotokodów.