Październik: ocieplenie na polskim rynku

Pokusiliśmy się o przygotowanie comiesięcznego podsumowania rynku internetowego w Polsce. W tym celu sporządziliśmy dla portali, dostawców usług internetowych, wydawców treści online, firm zajmujących się e-commerce oraz e-reklamą specjalne ankiety, w których nasi respondenci oceniali ważne dla nich kategorie. Wynik każdej z grup zajmującej się odmienną działalnością internetową stanowi cząstkę wchodzącą w skład ogólnej oceny.

Pokusiliśmy się o przygotowanie comiesięcznego podsumowania rynku internetowego w Polsce. W tym celu sporządziliśmy dla portali, dostawców usług internetowych, wydawców treści online, firm zajmujących się e-commerce oraz e-reklamą specjalne ankiety, w których nasi respondenci oceniali ważne dla nich kategorie. Wynik każdej z grup zajmującej się odmienną działalnością internetową stanowi cząstkę wchodzącą w skład ogólnej oceny.

W pierwszej edycji pomiaru, ogólna ocena rynku za miesiąc październik wyniosła 73,87 pkt (w skali od 0 do 100 pkt). Najwyżej październik oceniły portale (ogólna ocena 17,4 pkt na 20 możliwych). Sektor telekomunikacyjny oraz e-reklamy dał podobne noty (kolejno 15,56 i 15,7 pkt). Najsłabsza ocena pochodziła od wydawców treści online -11,3 pkt.

W jaki sposób dokonaliśmy pomiaru? Każda z firm w poszczególnej grupie oceniła cztery ważne dla siebie kategorie: m.in. przychody i liczbę klientów. Maksymalną ilością punktów, które można było pozyskać z sumy ocen cząstkowych było 20. W zależności od tego, ilu respondentów wypowiadało się w poszczególnej grupie, liczba stanowiła odpowiedni ułamek wyniku tejże grupy. Następnie wyniki zsumowaliśmy i tak otrzymaliśmy październikową ocenę rynku.

Onet.pl poinformował nas, że w tym miesiącu zanotował rekordowe wyniki oglądalności oraz wygenerowanych przychodów. Pod koniec października pojawiły się pierwsze, nieoficjalne rezultaty badania panelowego, z którego wynika, że 83,7% badanych odwiedziło ten portal przynajmniej raz w miesiącu. Na drugim miejscu uplasowała się Wirtualna Polska z wynikiem 73,1%, na trzecim Interia (60,5%). Gazeta.pl znalazła się na czwartym miejscu, jednak z wynikiem niewiele większym od o2.pl (22,3% badanych odwiedziło portal „Gazety Wyborczej”, podczas gdy o2.pl - 15%).

„Październik to pierwszy miesiąc "żniw" w branży - skomentował Maciej Wicha, szef ds. rozwoju Gazety.pl - Oczekiwania są spore po wyraźnym wzroście rynku reklamy internetowej na początku roku. Od tego, jak zachowa się rynek w czwartym kwartale zależeć będzie ocena kondycji i siły rynku reklamy internetowej w całym roku i prognoz na przyszłość. Mimo rozwoju innych źródeł przychodów e-reklama pozostaje ciągle jednak fundamentem.”

„Zwiększa się ruch na portalu, liczba korzystających, jak również liczba i wartość zawieranych transakcji” – dodaje Agnieszka Szwaj, rzecznik prasowa Wirtualnej Polski - Październik był miesiącem, w którym WP osiągnęła rekordowe statystyki - zarówno pod względem unikalnych użytkowników, jak i odsłanianych stron. Optymizmem napawa także systematyczny wzrost wpływów ze sprzedaży produktów dla indywidualnych użytkowników, tym samym mamy nadzieję, iż okaże się on trwałą tendencją.”