Październik: ocieplenie na polskim rynku

Wstrzymanie oddechu przed 2004 r.

Benita Jakubowska, dyrektor sprzedaży w dziale Internet CR-Media zaznaczyła, że w październiku nastąpiło uaktywnienie się części klientów, którzy do tej pory nie zainteresowani byli reklamą internetową. „Nie realizują oni jednak kampanii w tym roku, przewidują za to działania reklamowe na rok następny” – wyjaśniła przedstawicielka firmy CR-Media.

Benita Jakubowska podkreśla, że przez pierwsze 10 miesięcy br. nastąpiło wyraźne ożywienie na rynku internetowym, a medium z miesiąca na miesiąc zyskuje coraz większy zasięg.

Powoli wzrasta liczba internautów

W październiku opublikowaliśmy badania Net Track przeprowadzone we wrześniu przez SMG/KRC Poland Media. Wynika z nich, że liczba internautów w Polsce po woli rośnie po wakacyjnym spadku. Od sierpnia do września liczba osób korzystających z Sieci wzrosła o 0,7%, czyli 400 tys. osób. Wtedy 6,4 mln osób w wieku od 15 do 75 lat zadeklarowało, że buszowało w Internecie. W ten sposób we wrześniu otrzymaliśmy zbliżony wynik do czerwcowego (6,29 mln).

Październik: ocieplenie na polskim rynku

W telegraficznym skrócie

Październik upłynął pod znakiem walki o rozwiązanie problemu podwyżki podatku VAT na Internet. Na początku miesiąca rząd zadeklarował, że wystąpi na forum Unii Europejskiej z inicjatywą zmiany dyrektywy dotyczącej wysokości podatku na usługi dostępu do Internetu. Nasi parlamentarzyści mieli wynegocjować specjalne traktowanie tych usług. Do tej pory jednak problem nie został rozwiązany. Jak poinformowała Internet Standard Joanna Kulesza, rzecznik prasowa Ministerstwa Nauki i Informatyzacji, sprawa utknęła w martwym punkcie. 26 listopada, kiedy rozmawialiśmy z Ministerstwem, rząd wciąż nie wiedział, co począć dalej.

W październiku wkroczyła na rynek polski firma analityczna Forrester Research. Działa we współpracy z AMG.net. Interia uruchomiła numer dostępowy do Internetu we współpracy z Energis. W przyszłości portal myśli o oferowaniu pakietów internetowych (jednoczesny dostęp do Sieci i płatnych treści za opłatę abonamentową). Wirtualna Polska odzyskała zablokowane w trakcie sporu z mniejszościowymi akcjonariuszami pieniądze za akcje. Spółka otrzymała 37 mln zł. Polski sklep muzyczny iplay.pl podpisał kolejne umowy z niezależnymi wytwórniami płytowymi. Legendarny Napster poinformował o powrocie do Sieci - tym razem jako serwis sprzedający pliki muzyczne. W Polsce UOKiK po raz pierwszy ukarał spamera. Firma Impuls Plus została zmuszona do zaprzestania nielegalnego procederu.

Więcej o minionych wydarzeniach w naszym archiwum:

http://www.internetstandard.com.pl/news/archiwum/24/2003_10.html

Na koniec dodajmy, że w przygotowanym barometrze Internet Standard wzięły udział 24 firmy. Wśród nich znalazły się portale: Onet, WP, Interia.pl, Gazeta.pl oraz o2.pl oraz firmy telekomunikacyjne: TP S.A., Energis oraz Tel Energo, wydawcy treści: IDG Poland, Vogel Burda Communications, Bauer, Axel Springer oraz RadioZet. Oceny udzieliły również: Merlin.pl, Marketplanet.pl, Allegro.pl, Home.pl, Gadu Gadu oraz NetSprint, a także branża e-reklamy: CR Media, ClickAd, Mindshare, Mediacom, Mediacontacts. Kolejne badanie już za miesiąc.