Patent na Internet

Z kolei art. 37 k.h. przyznaje pokrzywdzonemu bezprawnym wykorzystywaniem firmy możliwość wystąpienia z roszczeniem o zaniechanie dalszego używania oznaczenia, co nie wyłącza dalej idących roszczeń przewidzianych w innych przepisach.

Firma jest dobrem osobistym osoby prawnej. W związku z tym w sytuacjach spornych mogą znaleźć zastosowanie również przepisy kodeksu cywilnego. Art. 43 k.c. stanowi, iż przepisy dotyczące ochrony dóbr osobistych osób fizycznych stosuje się odpowiednio do osób prawnych. W przypadku bezprawnego zagrożenia lub naruszenia prawa do firmy można żądać zaniechania działań zagrażających lub naruszających (art. 24 & 1 zd. 1 k.c.) bądź usunięcia skutków naruszenia (art. 24 & 1 zd. 2). W przypadku szkody majątkowej powstałej na skutek naruszenia prawa do firmy kodeks cywilny przewiduje możliwość jej naprawienia na zasadach ogólnych (art. 415 i nast. k.c.).

W grę wchodzą także przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 1993 r. Nr. 47, poz. 211 z późn. zm.). Regulacja ta dotyczy jednak głównie podmiotów o dużej renomie, wypracowanej długotrwałą obecnością na rynku. Ochrona przysługuje wówczas nawet wtedy, gdy naruszenie oznaczenia nie powoduje wprowadzenia w błąd co do pochodzenia towarów klienteli zdobytej dotychczas przez określonego przedsiębiorcę. A zatem renomowany przedsiębiorca na tle ww. ustawy nie musi wykazywać istnienia tzw. ryzyka konfuzji (pomyłki). Udowodnienie tej przesłanki jest natomiast niezbędne w przypadku dochodzenia ochrony na podstawie ustawy o znakach towarowych.

Możliwość wykorzystywania przez wydawców oznaczenia "Internet" stwarza ustawa - Prawo prasowe z 1984 r. W tym przypadku słowo to jest rejestrowane jako tytuł prasowy, nie zaś znak towarowy. Chociaż de facto jest również nakładane na towar. Jak pokazuje praktyka, w przypadku tytułów prasowych dopuszczalne jest używanie nazw rodzajowych, np. Gazeta Wyborcza czy Dziennik Łódzki.

Znowelizowane prawo autorskie przyznaje z kolei wyraźnie ochronę tytułom czasopism, jeżeli oznaczenia takie mogą być jednocześnie uznane za utwory.

W 1997 r. Urząd Patentowy zarejestrował jako znak towarowy znak słowny "Internet" dla wyrobów alkoholowych. Zgłaszającym była Warszawska Wytwórnia Wódek Koneser. Można jedynie domniemywać, dlaczego w ogóle doszło do takiej rejestracji.

Prawdopodobnie nie doceniano wówczas siły marketingowej tkwiącej w określeniu "Internet". Wynikało to z kolei ze zbyt małej wówczas popularności Internetu w Polsce. Można jedynie domniemywać, dlaczego w ogóle doszło do takiej rejestracji.