Pasaż nadziei

Według ankiety przeprowadzonej przez eCard, jedynie co piąty klient e-sklepów płaci kartą. eCard zdecydował więc promować tę formę płatności w swoim wirtualnym pasażu handlowym.

W ramach promocji, osoby, które w październiku dokonają zakupu przy użyciu karty płatniczej, wezmą udział w losowaniu nagród. Ponadto pasaż oferuje rabaty do 10% oraz bezpłatną dostawę zakupionych towarów pocztą kurierską. W przedsięwzięciu, oprócz eCard, biorą udział sklepy internetowe, korzystające z systemu bezpiecznej autoryzacji kart eCard, oraz Bank Zachodni WBK.

„Celem promocji jest przekonanie konsumentów o zaletach i korzyściach e-commerce, który staje się bezpieczną, wygodną i tanią formą zakupów” – powiedział Allan Wodzyński, prezes zarządu eCard.

W systemie eCardu istnieje na przykład możliwość odzyskania wpłaconych pieniędzy, w przypadku niezrealizowania warunków umowy ze strony sklepu. Sklep internetowy musi dowieść, że dopełnił zobowiązań z najwyższą starannością, w przeciwnym razie bank zwraca pieniądze pobrane z konta nabywcy.

eCard jest spółką ComputerLandu, Banku Zachodniego WBK oraz Pierwszego Funduszu Rozwoju BRE Banku. Obecnie eCard proponuje dwa systemy obsługi płatności w Internecie: autoryzację kart płatniczych online oraz MikroPłatności. Firma współpracuje z ponad 170 serwisami internetowymi. Spośród 158 polskich detalicznych e-sklepów, oferujących możliwość zapłaty kartą, 112 (71%) obsługuje eCard.

Nie bez przyczyny eCard decyduje się na promocyjne wsparcie zakupów kartą w Internecie. Według przeprowadzonej przez eCard ankiety dotyczącej preferencji klientów wirtualnych sklepów, zaledwie co piąta osoba kupująca w Internecie płaci w ten sposób.

Na ankietę odpowiedziało 3450 internautów kupujących w sieci przynajmniej raz w roku. Ankieta eCardu wykazała, że 82% ankietowanych codziennie korzysta z Internetu. Prawie połowa ma wyższe wykształcenie. 60% pochodzi z miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Kupujący za pomocą karty wydawali więcej niż korzystający z innych form płatności, a ich odsetek rośnie wraz z częstotliwością zakupów. Tak więc 42,3% osób kupujących w sieci częściej niż raz w miesiącu płaci kartą. Dla porównania, klienci kupujący raz do roku płacą kartą tylko w 10% przypadków.

Tylko 25% respondentów kupuje raz w miesiącu lub częściej. Także wydawane kwoty nie są duże – trzy czwarte klientów wydaje 50-250 zł. Pośród kupujących raz do roku, aż 32% wydaje mniej niż 50 zł. 95% tych, którzy kupują najczęściej, wydaje więcej niż 50 zł.

82% badanych posiada karty płatnicze. 86% woli jednak przy odbiorze płacić gotówką. Przelewy wybiera 18,6%, a zapłatę kartą – 17,7% (ok. 1% ankietowanych płaci kartą, ale nie preferuje tej formy zakupu). Najmniej popularne są przedpłata i wirtualna portmonetka.